Η ιστορική συλλογή Κουτσογιαννόπουλου, πνευματική ιδιοκτησία της κληρονόμου του, περιλαμβάνει βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, χειρόγραφα, παρτιτούρες, φωτογραφίες και αλληλογραφίες, καλύπτοντας την περίοδο 1910-1970, με μεγάλο της μέρος να χαρακτηρίζεται ανέκδοτο και ανεπεξέργαστο ερευνητικά.
Μέλη του αρχείου έχουν δημοσιευτεί κατά καιρούς στο Αρχείο Πόντου, ενώ αποτέλεσαν πεδία έρευνας πολλών συγγραφέων και αναδιφών της θεματολογίας του.
Πρόκειται για ιστορικό κληροδότημα τεκμηρίωσης ενός πολυσήμαντου πολιτικά, ανήσυχου πνευματικά, ρηξικέλευθου δημιουργικά βίου, του ακτιβιστή και οραματιστή ευπατρίδη Δημητρίου Στεφάνου Κουτσογιαννόπουλου, του οποίου η εμπειρογνωμοσύνη και κατάθεση υποδεικνύει μέχρι σήμερα δρόμους ευρύνοης ανάγνωσης της ορφικής γραμματείας των Ελλήνων του Πόντου.
Ο ίδιος δε, ως δημιουργός και κυρίως περιοδεύων διασώστης μελωδιών και λαϊκών αφηγημάτων του ποντιακού ελληνισμού, ανήκει δικαιωματικά στη χορεία των μεγάλων του ``εξωτερικού ρεπορτάζ`` της λαογραφίας μας, Μεριλιέ, Ευσταθιάδη, κλπ
(ο Δ.Σ.Κ δεν είχε τη δυνατότητα χρήσης τεχνολογικού εξοπλισμού στις επιτόπιες έρευνες και καταγραφές της μαρτυρίας των προσφύγων. Διέσωσε πάνω από εκατό μελωδίες και στιχουργικές απαγγελίες των προσφύγων, με την δια ζώσης χειρογραφή των ακουσμάτων στη βυζαντινή παρασημαντική!)
Ανεκτίμητη επιπλέον ας θεωρηθεί η συμμετοχή του στην καταγραφή λαογραφικών στοιχείων της Μακεδονίας, με συνεργάτιδα τη σύζυγό του Ελένη Ψωμά τη δεκαετία του 1950.
Ο ποντιακός ελληνισμός, του οφείλει ευγνωμοσύνη και πολλαπλή αναγνώριση της προσφοράς του σε αυτόν καθώς παρέμεινε άγνωστος , εν πολλοίς, της μελέτης και αναφορών του.
Φωτο: Ως διοργανωτής καλλιτεχνικών παραστάσεων στην Αμισό το 1919
Η συνέργεια του Σ.Π Νυρεμβέργης με την κ. Κουτσογιαννοπούλου, αποκαθιστά κατ` αναλογία την αναγνώριση της ιστορικότητας του έργου του πατρός της, ικανοποιώντας την στόχευση της συλλογικότητάς μας για επιλεγμένες πρωτοβουλίες πολιτισμικής διάδρασης.
Η αποκάλυψη και ελεύθερη διάθεση στο επιστημονικό και όχι μόνο κοινό, πηγών βιωματικών καταγραφών και έντυπων ντοκουμέντων από τον Πόντο και την Ελλάδα των αρχών του 20ου αιώνα, όπως επί παραδείγματι η δημιουργία, περισυλλογή και αποθησαυρισμός του Δ. Σ. Κουτσογιαννόπουλου, είναι αυτονόητη, σημαντική και αδιαπραγμάτευτη υποχρέωση για κάτοχους και ευρώντες.
Στο βαθμό δε της δική μας αντίληψης περί της μουσικοθεατρικής γραμματείας των Ελλήνων του Πόντου, μπορούμε να υποστηρίξουμε πως ο ``θησαυρός`` Κουτσογιαννόπουλου, δύναται να επαναγράψει με μεγαλύτερη ευκρίνεια τα της λαϊκής μούσας των Ποντίων στον τελευταίο της μετασχηματισμό πριν την Έξοδο.
Ο Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης, συνάμα, διαθέτει το παραπάνω αρχειακό υλικό, ως έδρα για την εκπόνηση σχετιζόμενης διδακτορικής διατριβής, την οποία και θα επιχορηγήσει.
Για τον σκοπό αυτό δέχεται σχετικές αιτήσεις από μεταπτυχιακούς φοιτητές των μουσικών επιστημών, στην ηλεκτρονική διεύθυνση της γραμματείας του: maria.sidiropoulou@gmx.de.
Φωτο Ως χοράρχης χορωδίας μακεδονικών τραγουδιών. Νέα Ιωνία Αθηνών 1946
*Η κ. Κατερίνα Κουτσογιαννοπούλου είναι λογοτέχνης. Ζει στην Αθήνα.
Της είμαστε ευγνώμονες.
Βοηθητικά:
(μαρτυρία κόρης Κουτσογιαννόπουλου)
Φωτο: Ως χοράρχης χορωδίας ποντιακών τραγουδιών. Σύλλογος Ποντίων Νίκαιας 1948Γεννήθηκε στην Αμισό του Πόντου το 1896. Ο πατέρας του Στέφανος Κουτσογιαννόπουλος ήταν από την Χίο και διετέλεσε πρωτοψάλτης στην Ιερά Μητρόπολη της Αμισού και αλλού και του οποίου διδάσκαλος στην βυζαντινή μουσική υπήρξε ο Γεώργιος Ραιδαιστηνός, πρωτοψάλτης της Μεγάλης Εκκλησίας. Η μητέρα του ήταν η Ολυμπία το γένος Λευκιάδου από τις Σαράντα Εκκλησίες Ανατολικής Θράκης. Είχε άλλα τέσσερα αδέλφια.
Φωτο: Το πρώτο ensemble ποντιακής λύρας, δ` εμπνεύσεως και διεύθυνσης Δ.Σ.Κ (Σύλλογος Ποντίων Νίκαιας 1948)Το 1920 επιστρέφει στην Αθήνα. Το 1921 αρχίζει να συλλέγει και να μελετά την μουσική των ποντιακών τραγουδιών. Γύρισε 128 πόλεις και χωριά της Μακεδονίας και Θράκης, από τον Εβρο ποταμό μέχρι την Φλώρινα. Περισυνέλεξε 100 μελωδίες ποντιακών τραγουδιών. Περισυνέλεξε επίσης 50 μελωδίες δημοτικών τραγουδιών της Βέροιας.
Από το 1925 μέχρι το 1971 διοργάνωσε 50 συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις και 40 ποντιακές συναυλίες και διαλέξεις σχεδόν σε όλη την Ελλάδα. Από το 1914 μέχρι το 1969 συνέθεσε 20 τετράφωνα τραγούδια, 10 λαογραφικά και λογοτεχνικά έργα που εξεδόθησαν και 15 που είναι ανέκδοτα. Από το 1922 μέχρι το 1974 δημοσίευε σε περιοδικά και εφημερίδες. Εξέδιδε ο ίδιος το περιοδικό "Οι φίλοι της ποντιακής μουσικής". Υπάρχουν βιβλία και περιοδικά με εργασίες του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως το Αρχείον Πόντου, η Γη του Πόντου (Δ. Ψαθά), Τοπάλ Οσμάν, Εγκυκλοπαίδεια Πυρσός κλπ.
Εχει διδάξει τους ποντιακούς χορούς σε σχολές κλασικού μπαλέτου όπως Ζουρούδη, Ρενιέρη, Πράτσικα, Λύκειο των Ελληνίδων, καθώς και σε σχολεία και ποντιακούς συλλόγους στην Αθήνα και Πειραιά. Επίσης δίδαξε χορούς και στο Θέατρο "Δόρα Στράτου".
Έφυγε από την ζωή το 1980 σε ηλικία 84 χρόνων. Δυστυχώς δεν είχε την ευκαιρία να δει τους καρπούς των κόπων του, όμως, όπως ο ίδιος γράφει στο τέλος ενός άρθρου στο περιοδικό "Το ποντιακό θέατρο" το 1950, δικαιώνεται κατά κάποιο τρόπο. "Ετσι, αν μια μέρα τα παιδιά ή τα εγγόνια των σημερινών Ποντίων ακούσουν ποντιακά μοτίβα σε διάφορες συναυλίες ελληνικής μουσικής και παρακολουθήσουν κλασικούς χορούς ελληνικής εμπνεύσεως με πατήματα ποντιακών χορών, αυτό για μένα, που τότε θα βρίσκομαι στην αντίπερα όχθη της Αχερουσίας, θα είναι η μεγαλυτέρα μου ικανοποίησις".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.