Τετάρτη, 13 Απριλίου 2016

«Με ελλείψεις βασικών γνώσεων σε γλώσσα και μαθηματικά οι Γερμανοί»

Όλο και περισσότεροι νέοι διακόπτουν σε μια σχολή, επαγγελματική ή πανεπιστημιακή,Τα εκπαιδευτικά πρότυπα στη Γερμανία έχουν μειωθεί, σύμφωνα με μια νέα μελέτη. Οι μαθητές συχνά δεν διαθέτουν τις βασικές δεξιότητες. Τα πανεπιστήμια και οι εργοδότες πρέπει να προσφέρουν συχνά επανεκπαίδευση. Όλο και περισσότερα Γερμανόπουλα αποτυχαίνουν στην εκπαίδευση ή στις σπουδές. Η μελέτη δείχνει ότι ο "πολιτικά επιθυμητός πληθωρισμός της εκπαίδευσης" συνεπάγεται με τη δραματική μείωση γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων.

Με την πρώτη ματιά φαίνονται τα αποτελέσματα θετικά: Το 53% των αποφοίτων έχουν προκριθεί για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το κάποτε ελίτ σχολείο Gymnasium έχει γίνει η πιο δημοφιλής μορφή σχολείου. Και η ανεργία των νέων είναι με 7% σε ένα ευχάριστα χαμηλό επίπεδο. Αλλά οι θετικοί αριθμοί εξαπατούν.


"Παρά τα καλά απολυτήρια οι νέοι αγωνίζονται από την αρχή της επαγγελματικής ειδίκευσης στις επιχειρήσεις ή στα πανεπιστήμια με ελλείψεις βασικών γνώσεων στη γλώσσα και στα μαθηματικά", διαμαρτύρονται οι ειδικοί της εκπαίδευσης. Το αποτέλεσμα είναι ότι όλο και περισσότερες επιχειρήσεις και τα πανεπιστήμια αναλαμβάνουν την εξάλειψη των κενών. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, μέσα στο 2006 ολοκλήρωσε μόνο το 79% των φοιτητών τις σπουδές, έχοντας λάβει ένα πτυχίο. Ειδικότερα οι επιχειρήσεις, που καταγράφουν μεγάλα κενά ειδικευμένου προσωπικού στους τομείς των θετικών επιστημών, θεωρούν τα υψηλά ποσοστά πρόωρης εγκατάλειψης των σπουδών ανησυχιτικά.

Τα σχολικά απολυτήρια πιστοποιούν πολλές φορές στους μαθητές ικανότητες και γνώσεις που δεν κατέχουν. Μετά την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο οι πλεον φοιτητές δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των σπουδών. Τόσο η ισχυρή εισροή στο Gymnasium όσο και το νέο μοντέλο διδασκαλίας, βασισμένο πλεον στις δεξιότητες, ευθύνονται για την μείωση των προτύπων. Η κουλτούρα της εύκολης πρόσβασης σε Gymnasium και Πανεπιστήμιο εμφανίζει τις αρνητικές συνέπειές της αργότερα, κατά τη μετάβαση στην επαγγελματική ζωή.

Ο Heinz-Peter Meidinger, ο οποίος εκπροσωπεί τους εκπαιδευτικούς των Gymnasium, επισημαίνει ότι πλεον το 50% των φοιτητών δεν έχουν επισκεφθεί το Gymnasium, πετυχαίνοντας μεν το δικαίωμα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση, με κατέχοντας όμως τα απαραίτητα προσόντα. Ελλείμματα υπάρχουν στα Gymnasium, λόγω πολιτικής πίεσης: Ο μέσος όρος βαθμολογίας πρέπει να είναι καλός και τα ποσοστά αποτυχίας χαμηλά. Ενώ οι μαθητές σήμερα είναι καλύτεροι στη χρήση των μέσων ενημέρωσης, του διαδυκτίου παρουσίαση και τη χρήση των ξένων γλωσσών, έχουν ελλείψεις σε πολλές βασικές δεξιότητες, όπως στη λογική ανάλυση κειμένων ή στην ορθογραφία. Αυτό οφείλεται επίσης στην "παρακμή" της εξάσκησης στο σπίτι.

Οι συνέπειες των κενών στην εκπαίδευση , προβληματίζουν όχι μόνο τα πανεπιστήμια , αλλά και τις επιχειρήσεις . Σύμφωνα με το Berufsbildungsbericht 2015, το ποσοστό των εκπαιδευομένων που εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση αυξήθηκε σε 25% από 21,5% που ήταν το 2008. Μόνο ο δημόσιος τομέας μπορεί να καυχηθεί που διατηρεί μόνο 6% λύσεων σύμβασης. Ιδιαίτερα υψηλός κίνδυνος αποτυχίας διαφένεται στους αλλοδαπούς, εκ των οποίων σχεδόν κάθε τρίτος διακόπτει πρόωρα την εκπαίδευση. Οι εκπειδευόμενοι παρουσιάζουν βασικές ελλείψεις τόσο στη γλώσσα όσο και στα μαθηματικά, όπως και σε κοινωνικές δεξιότητες. Σε έρευνες επισημαίνεται τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο έλλειψη κινήτρου και πειθαρχίας καθώς και η ανεπαρκής αντοχή των εκπαιδευομένων. Η πρόωρη διακοπή της εκπαίδευσης, είναι τόσο για τους εκπαιδευόμενους όσο και για τις επιχειρήσεις προβληματική. Θετικό θεωρείται το γεγονός, ότι τουλάχιστον το ήμισυ των εκπαιδευομένων, που διέκοψε την επαγγελματική του εκπαίδευση, άρχισε σε άλλη επιχείρηση μια νέα εκπαίδευση.

Τα σχολεία πρέπει να εξασφαλίσουν μελλοντικά στους μαθητές μια συστηματική και στοχευμένη εργασία, ανεξάρτητη εκμάθηση όσο και την υπομονή αποτυχιών.

Ωστόσο, η οικονομία πηγαίνει καλά στη Γερμανία. Αλλά οι εμπειρογνώμονες προειδοποιούν, σε περίπτωση που δεν γίνουν αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα. Απαιτούνται μεγαλύτερες επενδύσεις καθώς και η καλύτερη ενσωμάτωση των προσφύγων.

Της Dorothea Siems, δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Die Welt»

Επιμέλεια: Μαρία Μπουτσώλη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου