Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2021

Κρήτη: Οι σεισμοπληγέντες και η βοήθεια από το Μόναχο

Της Ρένας Τσόγκα

Διάφορα site της Κρήτης αναφέρθηκαν στο σεισμό στο Αρκαλοχώρι και στην προσφορά πολλών εθελοντών τις πρώτες μέρες μετά το σεισμό αλλά και στη συνέχεια.

Μεταξύ των εθελοντών ήταν και η Ρένα Τσόγκα που επέστρεψε πριν μια εβδομάδα περίπου από την περιοχή της οποίας ζητήσαμε να μας περιγράψει αφενός την εικόνα που υπάρχει σήμερα σχεδόν 4 μήνες μετά το σεισμό αλλά αφετέρου και για τη δική της εθελοντική συμμετοχή.  

ΣΕΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

Μπορεί να πέρασαν οι πρώτες τραγικές μέρες του σεισμού και ο πολύς ο ντόρος αλλά οι ανάγκες παρέμειναν.

Με μεγάλη μου έκπληξη άκουσα ένα μήνα σχεδόν μετά τον σεισμό στο ραδιόφωνο την αντιδήμαρχο του δήμου Αρχανών Αστερουσίων να μιλάει για τις ζημιές και για την μεγάλη ανάγκη που είχαν για εθελοντές, τόσο στα μαγειρεία όσο και στις διανομές. 

Στον δήμο Αρχανών - Αστερουσίων ανήκουν και οι Κουνάβοι, το χωριό απ’ όπου κατάγομαι και αν και δεν έζησα σχεδόν καθόλου εκεί, η ιδέα και μόνο δεν μπόρεσε να με αφήσει αδιάφορη.

Δυστυχώς δεν είχα πολλές μέρες ακόμα από την άδεια μου κι έτσι ζήτησα να δουλέψω 50% σε τηλεργασία, κάτι που μου επέτρεψε να παραμείνω και να βοηθήσω δύο εβδομάδες αντί για μία που είχα άδεια. 

Αλλά τί κάνει ένας εθελοντής και πώς μπορεί να βοηθήσει; Θα περιγράψω όσο πιο αναλυτικά μπορώ τις δύο εβδομάδες που πέρασα εκεί. 

ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ 



Ξεκινούσα την μέρα μου στα ιδρύματα Καλοκαιρινού στο Ηράκλειο, τα οποία είχαν αναλάβει την σίτιση  των σεισμόπληκτων. Τα ιδρύματα αυτά δίνουν καθημερινά φαγητό σε 250 άπορους και από την ημέρα του σεισμού ανέλαβαν και την σίτιση 180 σεισμόπληκτων όταν πήγα εγώ,  (στην αρχή ήταν περισσότεροι).

Εκεί βοηθούσα στα μαγειρεία καθαρίζοντας πατάτες, κρεμμύδια και διάφορα λαχανικά, συσκευάζοντας το φαγητό στα δοχεία μιας χρήσης και ότι άλλο κάνει ένας βοηθός στο μαγειρείο.

ΠΕΖΑ

Κατά τις 11:30, οι οδηγοί του δήμου ερχόταν να πάρουν το φαγητό για το δημαρχείο στα Πεζά που περίμεναν κι άλλοι εθελοντές-μαζί και η αντιδήμαρχος για να το ετοιμάσουν για την διανομή.  Πίσω από τους οδηγούς έφευγα κι εγώ από τα ιδρύματα και με το φιατάκι που είχα ενοικιάσει πήγαινα στα Πεζά να βοηθήσω στη συσκευασία.



Τοποθετούσαμε το μαγειρεμένο φαγητό σε σακκούλες με φρούτο, νερό, σαλάτα ή φέτα και ψωμί έτοιμο να παραδοθεί.

ΔΙΑΝΟΜΗ

Στη συνέχεια με το αμαξάκι μου έκανα την διανομή  σε μία από τις διαδρομές των Αστερουσίων: στην Καλλονή, στο Χουδέτσι, στο Τεφέλι, στο Πυράνθι και πίσω στα Πεζά κι από εκεί στο Ηράκλειο. 

Το Σαββατοκύριακο η διαδρομή ήταν πιο μεγάλη καθώς περιλάμβανε και τα χωριά Λιγόρτυνο, Κεφαλάδο και Καλύβια. 

Κατά την διανομή, σε ένα από τα χωριά οι άνθρωποι που περίμεναν να πάρουν το φαγητό
τους μου ζήτησαν να βγάλω μια φωτογραφία  «για να δείξεις παιδί μου πως εποδώκαμε» (καταντήσαμε) 


Σε ένα άλλο χωριό υπήρχε ένας 93χρονος παππούς. Του κρεμούσα το φαγητό σε ένα καρφί έξω από την πόρτα που έμενε και του χτυπούσα το κουδούνι για να βγει να το πάρει. Τις ημέρες που είχε ανάμεικτο 
παξιμάδι και ψωμί φρόντιζα πάντα να υπάρχει ψωμί στη δική του σακούλα.


Αγαπημένη μου έγινε η κυρά-Χρύσα που περίμενε πάντα υπομονετικά. Πολύ γλυκά μου ευχόταν πάντα: «καλό δρόμο κοπελιά μου»




ΜΕΛΕΣΣΕΣ
Μία ημέρα, μετά την διανομή του φαγητού πήγα στην δομή των Μελεσσών. Στο κλειστό 
γυμναστήριο του χωριού διανυκτέρευαν κάτοικοι των γύρω χωριών, των οποίων τα σπίτια 
είχαν χαλάσει, μέχρι να τους τακτοποιήσουν σε οικίσκους οι οποίοι ευτυχώς είχαν φτάσει 
και σύντομα θα ήταν έτοιμοι
ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙ
Μια άλλη μέρα επισκέφτηκα το Αρκαλοχώρι το χωριό που υπήρξε το κέντρο του σεισμού.
Εκεί οι σεισμόπληκτοι είχαν ήδη αρχίσει να συνηθίζουν την νέα τους ζωή στα κοντέινερ.


Όμως το παράπονο του κυρ Βασίλη ήταν μεγάλο ...  «είμαστενε παιδί μου νοικοκυραίοι και 
εκαταντήσαμενε διακονιάρηδες» (ζητιάνοι)





ΜΕΛΕΣΣΕΣ ΟΙΚΙΣΚΟΙ

Την τελευταία ημέρα πριν φύγω επισκέφτηκα την δομή στις Μελέσσες. Οι άνθρωποι που έμεναν 
στο κλειστό γυμναστήριο είχαν πια μεταφερθεί στους οικίσκους στην αυλή του γυμναστηρίου. 

Δυστυχώς η νέα κατοικία δεν είναι ότι καλύτερο ούτε για τον χειμώνα ούτε για τις γιορτινές ημέρες που έρχονται. Στους οικίσκους μοιράζουν κρεβάτια άσχετα με το αν τα άτομα είναι οικογένεια η όχι. Στον 
δίχωρο οικίσκο που φωτογράφησα μένουν τρεις κύριοι χωρίς καμμία συγγένεια μεταξύ τους. Στο οικίσκο υπάρχει τουαλέτα και ένας νεροχύτης αλλά δεν υπάρχει δυνατότητα μαγειρέματος. Ο Δήμος θα συνεχίσει την σίτιση ως τον Απρίλιο. 



ΕΡΑΝΟΣ
Την ημέρα που έφτασα στην Κρήτη άρχισα και έναν έρανο για να βοηθήσω λίγο στα έξοδα της σίτισης. Προσφέροντας κάποια βιβλία που είχα προς πώληση και ζητώντας βοήθεια από φίλους και γνωστούς μπόρεσα να συγκεντρώσω και να καταθέσω 1000,- στην προπληρωμένη κάρτα των σούπερ μάρκετ Χαλκιαδάκης  που χρησιμοποιεί η αντιδήμαρχος για τις ανάγκες της σίτισης.
 


Η ευγνωμοσύνη μου είναι μεγάλη για όσους συνεισέφεραν και με βοήθησαν έτσι να προσφέρω κάτι παραπάνω στους αναγκεμένους συνανθρώπους μας εκτός από την παρουσία μου μόνο. Ξέρω ότι κάποιοι πρόσφεραν από το υστέρημα τους και είμαι ευγνώμων!

ΕΚΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΒΟΗΘΕΙΑ 

Το πρόγραμμα σίτισης θα συνεχιστεί ως τον Απρίλιο. Ο Δήμος έχει ακόμα πολλές ανάγκες. Όποιος κατέβει στις γιορτές στην Κρήτη μπορεί να βάλει κάποια χρήματα στην διατακτική σίτισης του δήμου Αρχανών Αστερουσίων για τους σεισμόπληκτους. Ή να επικοινωνήσει με την αντιδήμαρχο κυρία Χαρά Γενιατάκη να ρωτήσει πως μπορεί να βοηθήσει. 


ΚΑΙ Η ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ 
Λένε πως οι καλές πράξεις ανταμείβονται. Έτσι πήρα κι εγώ την ανταμοιβή μου. 
Μια εβδομάδα μετά που επέστρεψα από την Κρήτη, πήρα ένα μήνυμα από μια την κοπέλα που εργάζεται σε ένα σούπερ μάρκετ στο χωριο της κυρά-Χρύσας και βοηθάει εκεί στη διανομή:

«Η κυρά-Χρύσα σου στέλνει αυτή την μαντινάδα με πολλή αγάπη λέει και πολλά φιλιά. 

Ήρθε και μου λέει έχω μια μαντινάδα για την Ρηνούλα, πως θα της την πούμε? Λέω κράτα την και εγώ θα σε στείλω φώτο. Τρελλάθηκε»

Την ευχή σου κυρά Χρύσα μου που στη κατάσταση που βρίσκεσαι σκέφτηκες να μου στείλεις και μια μαντινάδα... (η στιγμή που τα μάτια βουρκώνουν..)






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.