Αίτηση πτώχευσης (αφερεγγυότητας) κατέθεσε ο τρίτος μεγαλύτερος ταξιδιωτικός πράκτορας της Ευρώπης, η γερμανική FTI, προκαλώντας ανησυχία στην αρχή της καλοκαιρινής περιόδου. Πως αντέδρασαν μεγάλα ΜΜΕ στην συγκεριμένη είδηση ;
«Ο τρίτος μεγαλύτερος τουριστικός όμιλος της Γερμανίας χρεοκόπησε, κάτι που μπορεί να κοστίσει ακριβά στον φορολογούμενο. Αρχικά είναι οι πελάτες οργισμένοι.»
Τα γερμανικά ΜΜΕ αναφέρονται εκτενώς στη χρεοκοπία του τουριστικού ομίλου FTI, του τρίτου μεγαλύτερου τουριστικού ομίλου στη Γερμανία, με έδρα το Μόναχο, στον οποίο απασχολούνται 11.000 εργαζόμενοι και για τον οποίο ήταν ήδη εδώ και καιρό γνωστό ότι αντιμετώπιζε οικονομική δυσχέρεια. Σημειώνεται ότι στα μέσα Απριλίου ο FTI είχε κάνει γνωστό ότι πρόκειται να εξαγοραστεί από την αμερικανική επενδυτική εταιρεία Certares, στη συμβολική τιμή του ενός ευρώ, οπότε και άρχισαν οι εικασίες για το τι θα συμβεί με τα τεράστια χρέη του ομίλου, δεδομένου ότι η εταιρεία είχε λάβει εν μέσω κορωνοϊού 595 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης. Στο μεταξύ υπήρξαν φήμες, σύμφωνα με το δημοσίευμα, περί διαγραφής χρέους ύψους 80-90%, κάτι που άλλες εταιρείες του κλάδου έκριναν ως επιζήμιο για τον ανταγωνισμό, τις φήμες αυτές ωστόσο δεν επιβεβαίωσε ούτε ο όμιλος FTI ούτε το Υπουργείο Οικονομικών, αν και κύκλοι του Υπουργείου άφησαν να εννοηθεί ότι το κράτος είναι διατεθειμένο να λάβει μόνο ένα μικρό μέρος των χρημάτων που έχει διαθέσει στην εταιρεία.
Το τι μέλλει γενέσθαι με τα χρέη του ομίλου, και άρα κατά πόσον θα επηρεαστεί ο Γερμανός φορολογούμενος, θα εξαρτηθεί από την περαιτέρω διαδικασία πτώχευσης, αναφέρει η εφημερίδα, που εξηγεί ότι η πτώχευση του ομίλου οφείλεται στο γεγονός ότι, λόγω σοβαρών οικονομικών προβλημάτων -ήδη πριν από την πανδημία του κορωνοϊού- δεν διέθετε τους απαραίτητους πόρους να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του μέχρι να ολοκληρωθεί η εξαγορά από την αμερικανική επενδυτική εταιρεία Certares. Για τον λόγο αυτό, το περασμένο Σαββατοκύριακο ο FTI απηύθυνε αίτημα οικονομικής στήριξης από το κράτος, ωστόσο το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Οικονομίας, μετά από εξέταση του αιτήματος, κατέληξαν στο ότι δεν υπάρχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο.
Το δημοσίευμα επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι τα ταξιδιωτικά γραφεία ήδη εδώ και καιρό ήταν πολύ προσεκτικά με την προσφορά ταξιδίων από τον FTI, ενώ και τα ξενοδοχεία στους τουριστικούς προορισμούς επίσης το τελευταίο διάστημα ήταν διστακτικά στο να συνεργαστούν με τον όμιλο, καθώς δεν ανταποκρινόταν εγκαίρως στις οικονομικές του υποχρεώσεις. Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, πολλοί πελάτες που από σήμερα δεν μπορούν πλέον να πραγματοποιήσουν το ταξίδι τους μέσω του FTI, μπορούν να επιλέξουν κάποια προσφορά „last-minute“ από άλλη εταιρεία, ενώ θα τους επιστραφεί εντός των επόμενων εβδομάδων το ποσό που έχουν καταβάλει. Σύμφωνα με πληροφορίες του Γερμανικού Πρακτορείου Ειδήσεων (dpa), αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο εξωτερικό μέσω του FTI περίπου 65.000 ταξιδιώτες, ενώ η κυβέρνηση δεν προγραμματίζει επιχείρηση επαναπατρισμού τους. Το Υπουργείο Εξωτερικών, πάντως, έχει δημιουργήσει στην ιστοσελίδα του ειδική στήλη με πληροφορίες για τα ζητήματα που αφορούν τους ταξιδιώτες, οι οποίοι επηρεάζονται από τη χρεοκοπία της εταιρείας.
Frankfurter Allgemeine Zeitung: «Τέλος με τρόμο»
Στο σχόλιό του για τη χρεοκοπία της εταιρείας FTI ο Timo Kotowski υποστηρίζει ότι ήταν σωστή η απόφαση να μην του παρασχεθεί για μία ακόμη φορά οικονομική βοήθεια από κρατικούς πόρους, και ότι δικαίως τα αρμόδια Υπουργεία τονίζουν ότι έχει ήδη δοθεί σημαντική βοήθεια στον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο του τουριστικού κλάδου, ο οποίος μάλιστα, σε αντίθεση με την TUI και τη Lufthansa, έχει επιστρέψει μόνο ένα μικρό μέρος του δανείου που έχει λάβει, ενώ ο επενδυτής που θα εξαγόραζε τον όμιλο είχε την αξίωση για μεγάλη διαγραφή χρέους και δεν ήταν διατεθειμένος να καλύψει ο ίδιος το κενό ρευστότητας που είχε δημιουργηθεί. Συνεπώς, σημειώνει ο συντάκτης, χωρίς την κήρυξη πτώχευσης, το κόστος για τον Γερμανό φορολογούμενο θα ήταν πολύ μεγάλο.
Ηandelsblatt: «Μια σωστή απόφαση»
Ομοίως και ο Jürgen Flauger στο σχόλιό του κάνει λόγο για σωστή απόφαση της κυβέρνησης να μην στηρίξει τον όμιλο που πτώχευσε, διευκρινίζοντας ότι ο FTI αντιμετωπίζει τόσο σοβαρές οικονομικές δυσκολίες που ακόμα και μία νέα ένεση ρευστότητας δεν είναι βέβαιο ότι θα μπορούσε να τον σώσει, ενώ τονίζει ότι η κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να δικαιολογήσει έναντι των φορολογουμένων άλλο ένα πακέτο στήριξης της εταιρείας. Επιπλέον, όπως υποστηρίζει ο δημοσιογράφος, με την οικονομική κρίση και την πανδημία του κορωνοϊού είχε γίνει σύνηθες να επεμβαίνει το κράτος για να σώσει τις επιχειρήσεις που βρίσκονταν σε κίνδυνο, κάτι που απέχει πολύ από τις αρχές της οικονομίας της αγοράς.
Σε κάθε περίπτωση, ο τουρισμός δεν συνιστά, όπως σημειώνεται, στρατηγικής σημασίας κλάδο της γερμανικής οικονομίας, πόσο μάλλον σε μια περίοδο που έχουμε αφήσει πίσω τις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας και μάλιστα ο τουρισμός το τελευταίο διάστημα έχει ανακάμψει σημαντικά, συνεπώς είναι σαφές ότι η οικονομική δυσχέρεια του FTI δεν έχει να κάνει με την πανδημία, όπως αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής του, ο όμιλος TUI, που επίσης έλαβε κρατική βοήθεια, την έχει αποπληρώσει πλήρως.
Τέλος, ο αρθρογράφος σχολιάζει ότι με τη διαδικασία πτώχευσης που προβλέπεται στη Γερμανία, εταιρείες όπως η FTI, πρέπει να εξυγιανθούν εκ βάθρων ώστε να συνεχίσουν να υφίστανται με ένα βιώσιμο μοντέλο λειτουργίας, ενώ και από τη σκοπιά της οικονομίας της αγοράς ισχύει ότι, αν δεν είναι δυνατή μια χρεοκοπία, δεν υπάρχει περιθώριο να δημιουργηθεί κάτι καινούριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.