Η διάθεση των καταναλωτών συνέχισε να επιδεινώνεται τον Αύγουστο. Πολλοί ανησυχούν για τη δουλειά τους, όπως δείχνει μια πρόσφατη μελέτη για το καταναλωτικό κλίμα. Οι φόβοι δεν είναι αβάσιμοι: ήδη τον Ιούλιο η ανεργία είχε αυξηθεί.
Συνολικά, το καταναλωτικό κλίμα επιδεινώνεται για τρίτη συνεχόμενη φορά – ωστόσο, το να το αποδίδει κανείς σε μια καλοκαιρινή στασιμότητα είναι μάλλον υπεραπλουστευτικό. Τουλάχιστον οι προσδοκίες των Γερμανών για το εισόδημά τους είχαν βελτιωθεί συνεχώς για αρκετούς μήνες, επειδή αυξήθηκαν οι συλλογικές μισθολογικές συμφωνίες και οι συντάξεις. Τώρα όμως οι προσδοκίες για το εισόδημα δέχθηκαν ένα σημαντικό πλήγμα – καθώς η ανησυχία για τη δική τους δουλειά έχει αυξηθεί για πολλούς ανθρώπους.
Η ανησυχία για τη δουλειά, που βασανίζει πολλούς εργαζόμενους, δεν είναι αβάσιμη. Ήδη τον Ιούλιο η ανεργία είχε αυξηθεί σε 2,979 εκατομμύρια ανέργους. Για τον Αύγουστο αναμένεται ο αριθμός των ανέργων να ξεπεράσει το όριο των τριών εκατομμυρίων. Αντίστοιχα, η αισιοδοξία όσον αφορά την οικονομική ανάπτυξη έχει επίσης μειωθεί περαιτέρω.
Επιπλέον, τα άλυτα προβλήματα στη συνολική γεωπολιτική κατάσταση εξακολουθούν να υφίστανται: η ρωσική επιθετική επίθεση στην Ουκρανία συνεχίζεται. Επίσης, στον πόλεμο στη Λωρίδα της Γάζας δεν διαφαίνεται ακόμη μια ειρηνική λύση.
Κριτική ματιά στην πολιτική
Ορισμένες πρόσφατες δυσκολίες της νέας Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης συμβάλλουν επίσης στην ανασφάλεια, λέει ο ειδικός σε θέματα κατανάλωσης Rolf Bürkl. Και το ότι η τελωνειακή διαμάχη μεταξύ της Ε.Ε. και της κυβέρνησης Τραμπ στις ΗΠΑ έχει επιλυθεί ικανοποιητικά, δεν είναι επίσης σίγουρο, προσθέτει ο Bürkl. Αντιθέτως, υπάρχει ο φόβος ότι, μεταξύ άλλων, οι τιμές της ενέργειας θα μπορούσαν να αυξηθούν ξανά.
Αντίστοιχα, οι προσδοκίες για τον πληθωρισμό των Γερμανών καταναλωτών αυξήθηκαν τον Αύγουστο για δεύτερο συνεχόμενο μήνα. Και όποιος βλέπει την προσωπική και την γενική κατάσταση με τόσο μεγάλη ανησυχία, συγκρατείται και στις μεγαλύτερες αγορές.
Πηγή: dpa
Eπεξήγηση: Ο Δείκτης Καταναλωτικού Κλίματος (KKI) μετράει κάθε μήνα, από το 1980, την τρέχουσα καταναλωτική διάθεση των γερμανικών νοικοκυριών. Θεωρείται ένας σημαντικός δείκτης για τη μελλοντική καταναλωτική συμπεριφορά των καταναλωτών και την οικονομική ανάπτυξη της Γερμανίας.
Ο δείκτης KKI υπολογίζεται από το Ινστιτούτο Ερευνών Αγοράς GfK (Εταιρεία Έρευνας Κατανάλωσης) και το Ινστιτούτο της Νυρεμβέργης για τις Αποφάσεις Αγοράς (NIM), και δημοσιεύεται στο πλαίσιο της μελέτης «GfK Konsumklima». Ο όρος καταναλωτικό κλίμα περιλαμβάνει όλες τις ιδιωτικές δαπάνες κατανάλωσης, δηλαδή όχι μόνο τις δαπάνες στο λιανικό εμπόριο, αλλά και, για παράδειγμα, τα ενοίκια, τα ταξίδια και τις υπηρεσίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.