Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2025

Τεχνολογία μπαταριών αυτοκινήτων: Πόσο εξαρτημένη είναι η Γερμανία από την Κίνα;

Πηγή: BR24

Η IAA Mobility είναι μια πλατφόρμα για μπαταρίες και άλλα εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται στην τεχνολογία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Και εδώ, το προβάδισμα το έχει η Κίνα και όχι η Γερμανία.

Φανταστείτε να μπορούσατε να συνεχίσετε να οδηγείτε για μια ολόκληρη ώρα, ακόμη και αν η μπαταρία του ηλεκτρικού σας αυτοκινήτου έχει υπερθερμανθεί ή αντιμετωπίσει κάποιο άλλο πρόβλημα. Στην έκθεση IAA Mobility στο Μόναχο, ο παγκόσμιος ηγέτης της αγοράς CATL από το Ningde της νότιας Κίνας, παρουσίασε μια τέτοια μπαταρία, η οποία υποτίθεται πως είναι η ασφαλέστερη στον κόσμο. Ο Κασπάρ Σπίνεν, εκπρόσωπος Τύπου της CATL στη Γερμανία, δηλώνει περήφανος. "Πρόκειται για μια μπαταρία που έχουμε σχεδιάσει ειδικά για την Ευρώπη". Διότι στην Ευρώπη, και ιδίως στη Γερμανία, τα αυτοκίνητα κινούνται συχνά με υψηλότερες ταχύτητες από ό,τι στην Κίνα. Οι κατεστραμμένες μπαταρίες που απενεργοποιούνται αμέσως σε πολυσύχναστους αυτοκινητόδρομους αποτελούν πολύ μεγάλο κίνδυνο για την ασφάλεια. Με τη νέα τεχνολογία, το αυτοκίνητο θα κατευθύνεται αυτόματα στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης ακόμα και αν η μπαταρία του παρουσιάσει βλάβη.

Οι Κινέζοι δίνουν έμφαση στη συνεργασία για τις μπαταρίες

Ο Σπίνεν δήλωσε πως η εταιρεία του βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με πιθανούς αγοραστές στην IAA Mobility. Αλλά δεν αποκάλυψε ποιοι ακριβώς είναι αυτοί: "Αν φανταστείτε τους κορυφαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων, έχουμε ήδη συνεργαστεί με περίπου το 90% αυτών". Για παράδειγμα, η BMW συνεργάζεται με την CATL από το 2012. Η BASF μόλις αποφάσισε να προμηθεύσει την CATL με υλικά. Ο Σπίνεν εκτιμά ότι η εταιρεία του έχει περίπου 1.000 άλλους Γερμανούς προμηθευτές. Και έπειτα υπάρχει και το εργοστάσιο κοντά στο Άρνσταντ. Εκεί εργάζονται 1.700 άτομα, εκ των οποίων το 90% είναι από τη Θουριγγία και μόνο λίγοι ειδικοί από την Κίνα, λέει ο εκπρόσωπος Τύπου.

Αυτό σημαίνει πως η Γερμανία δεν εξαρτάται από τη Λαϊκή Δημοκρατία σε αυτούς τους δύσκολους γεωπολιτικούς καιρούς; "Αρχίζουμε τώρα να αυξάνουμε την παραγωγή μας στην Ευρώπη. Και ελπίζουμε ότι αυτό θα μας επιτρέψει να είμαστε ένας καλός εταίρος για τους τοπικούς πελάτες". Ο Σπίνεν δίνει ένα παράδειγμα: Η CATL δεν θέλει να πουλάει ψωμάκια στη Γερμανία, αλλά να τα ψήνει μαζί με τους Γερμανούς - με άλλα λόγια, να αναπτύσσει μαζί τους νέα προϊόντα. Άλλες κινεζικές εταιρείες στην IAA Mobility τονίζουν επίσης παρόμοια σημεία.

Ο εμπειρογνώμονας αυτοκινήτων επικρίνει την παραμέληση και την εξάρτηση

Ο εμπειρογνώμονας αυτοκινήτων Στέφαν Μπράτσελ βλέπει το θέμα με κριτική ματιά, ειδικά όταν πρόκειται για κυψέλες μπαταριών: "Νομίζω ότι αυτό το ζήτημα είναι μία από τις μεγαλύτερες αποτυχίες της Ευρώπης και των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών".

Υποστηρίζει ότι η τεχνολογία μπαταριών κρύβει τεράστια καινοτομία. Ενώ οι Γερμανοί αγνοούσαν το θέμα για χρόνια, οι κινεζικές εταιρείες, με κρατική στήριξη, ακολούθησαν στρατηγική και προσηλωμένη προσέγγιση. Το αποτέλεσμα: "Η εξάρτηση από τις κινεζικές μπαταρίες θα παραμείνει για πολλά χρόνια. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ολόκληρα τα συστήματα παράγονται επίσης από Κινέζους κατασκευαστές και οι μεγάλες δυνατότητες διύλισης βρίσκονται επίσης στην Κίνα".

Σύμφωνα με τον Μπράτσελ , από τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων, μόνο η Mercedes, η γαλλική εταιρεία ACC και η Volkswagen προσπαθούν επί του παρόντος να δημιουργήσουν τις δικές τους εγκαταστάσεις παραγωγής μπαταριών. Ωστόσο, η VW εξαρτάται από συνεργάτες και συγκεκριμένα από μια εταιρεία στην Κίνα.

Δύσκολη η προμήθεια πρώτων υλών από την Κίνα

Η κυριαρχία μίας χώρας στην αγορά προκαλεί πάντα ανησυχία, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Εάν μια εταιρεία χρειάζεται πρώτες ύλες για την κατασκευή προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, αυτό είναι δύσκολο στην Κίνα, λέει ο Μαρκ Φουρτβένγκλερ από την Bühler Motor στη Νυρεμβέργη. Αυτό συμβαίνει γιατί, στη σημερινή εμπορική διαμάχη, οι ξένοι αγοραστές πρέπει να περάσουν από πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες για να προμηθευτούν προϊόντα από την Κίνα. Οι εταιρείες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από αυτήν, καθώς δύο τρίτα όλων των σπάνιων γαιών και μετάλλων παράγονται εκεί.

Ο Φουρτβένγκλερ χρειάζεται μαγνήτες από σπάνιες γαίες για τους κινητήρες του. Αισθάνεται παγιδευμένος στο δίλημμα ότι μπορεί να έχει πρόσβαση στις απαραίτητες πρώτες ύλες μόνο στην Αφρική, για παράδειγμα, μέσω προμηθευτών στην Κίνα: "Ως μικρή εταιρεία με 1.000 υπαλλήλους, δεν μπορούμε να ταξιδέψουμε στην Αφρική και να αγοράσουμε ορυχεία εκεί. Αλλά τα μεγάλα εμπορικά κράτη που ανταγωνίζονται την ΕΕ, η Γερμανία και η Βαυαρία μπορούν να το κάνουν".

Ο Φουρτβένγκλερ ελπίζει ότι οι πολιτικοί στο Βερολίνο και στις Βρυξέλλες θα ενεργήσουν πιο ενεργά από ό,τι στο παρελθόν για να εξασφαλίσουν πρώτες ύλες υψηλής τεχνολογίας για την εγχώρια οικονομία. Ίσως η IAA Mobility έχει θέσει κάτι σε κίνηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.