Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016

Ο υπουργός Πολιτισμού της Αυστρίας για το θάνατο του Ιωάννη Αβραμίδη

O Αυστριακός υπουργός Πολιτισμού, Γιόζεφ Όστερμαγιερ, σε δήλωσή του για τον Ιωάννη Αβραμίδη - ο οποίος άφησε την τελευταία του πνοή ξημερώματα του περασμένου Σαββάτου (16 Ιανουαρίου) στη Βιέννη, σε ηλικία 93 χρόνων - επισημαίνει πως με το θάνατο του, «η Αυστρία χάνει έναν από τους σημαντικότερους πρωτοποριακούς γλύπτες της εποχής μας, ο οποίος με τη διεθνή του δράση ενίσχυσε έντονα τη φήμη της Αυστρίας ως πατρίδας μεγάλων δημιουργημάτων».



Ο Ιωάννης Αβραμίδης, γεννήθηκε το 1922 στο Βατούμ της Μαύρης Θάλασσας όπου είχαν καταφύγει οι Έλληνες γονείς του, εγκαταλείποντας τα Σούρμενα κοντά στην Τραπεζούντα για να αποφύγουν τους διωγμούς των Τούρκων. Στο Βατούμ ο ίδιος, ήδη σε ηλικία 14 ετών, φοιτούσε στην Κρατική Σχολή Τέχνης της γεωργιανής πόλης.
Με την επικράτηση του νέου σοβιετικού καθεστώτος ωστόσο, ο έμπορος πατέρας του Αβραμίδη έμεινε χωρίς δουλειά και στα 1937, στο πλαίσιο των σταλινικών διώξεων, οδηγήθηκε στη Σιβηρία από όπου δεν ξαναγύρισε. Έτσι, η μητέρα του αποφάσισε το 1939 την εγκατάσταση της οικογένειας στην Αθήνα, όπου υπήρχαν κάποιοι συγγενείς. Στα χρόνια της ναζιστικής Κατοχής, η οικογένεια του γλύπτη βρήκε φιλοξενία στην Πτολεμαΐδα. Το 1943, ο νεαρός Ιωάννης Αβραμίδης θα μεταφερθεί με τρένο στη Βιέννη, όπου αρχικά θα κλειστεί σε ναζιστικό στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας, για να αρχίσει μετά την απελευθέρωση το 1945, να σπουδάζει ζωγραφική δίπλα στον Δανό, Ρόμπιν Κρίστιαν Αντερσεν, ενώ το 1953 στρέφεται στη γλυπτική, πάντα στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης, μαθητεύοντας δίπλα στο διάσημο Φριτς Βότρουμπα.

Από τα πρώτα χρήματά του που κερδίζει ως γλύπτης, ο Έλληνας καλλιτέχνης εμβάζει ένα μεγάλο ποσό - σε σημερινές τιμές πάνω από 50.000 ευρώ στην Αθήνα, για τη σωτηρία της Ακρόπολης.

Όπως τονίζουν οι τεχνοκριτικοί, η μετέπειτα δημιουργική πορεία του σημαδεύεται από τη εστίασή του στην αρχαία ελληνική τέχνη και την ανθρωποκεντρική ελληνική παράδοση. Ο ίδιος, ζωγράφος και γλύπτης, εμμένει στην αυστηρή ποιότητα του σχεδίου του, έχοντας ως αφετηρία την οπτική πραγματικότητα, ενώ αργότερα, στρέφεται σε ελεύθερες αναζητήσεις πλαστικών εκφράσεων, οικειοποιούμενος, σε αρκετές περιπτώσεις, γεωμετρικό λεξιλόγιο.

Το 1956 του απονεμήθηκε το κρατικό βραβείο της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης, για να ακολουθήσει το Αυστριακό Βραβείο Γλυπτικής και κατόπιν το Μεγάλο Αυστριακό Κρατικό Βραβείο το 1973, αλλά και οι επίσημες εκπροσωπήσεις της Αυστρίας, από τον ίδιο, στη Μπιεννάλε της Βενετίας, όπου απέσπασε το βραβείο (1962), και στην "Ντοκουμέντα" στο Κάσελ της Γερμανίας (1974 και 1977).
Από το 1968 έως το 1992, ο Ιωάννης Αβραμίδης διετέλεσε τακτικός καθηγητής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης, διευθύνοντας τη Σχολή Γλυπτικής, ενώ ενδιάμεσα υπήρξε επισκέπτης καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Εικαστικών Τεχνών του Αμβούργου.

Το 1997 στη Θεσσαλονίκη, με την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, ο Ιωάννης Αβραμίδης έκανε την πρώτη του μεγάλη έκθεση στην Ελλάδα και ακολούθησε μια δεύτερη στην Αθήνα. Τον διάσημο Έλληνα καλλιτέχνη, τον θεωρούμενο τότε ως «τον αναμφισβήτητα σημαντικότερο εν ζωή γλύπτη της Αυστρίας και έναν από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη», είχε τιμήσει με την ευκαιρία της 90ης επετείου των γενεθλίων του (στις 26 Σεπτεμβρίου 2012), η αυστριακή Πολιτεία, απονέμοντας του ανώτατη τιμητική διάκριση, ενώ δύο ξακουστά βιεννέζικα μουσεία είχαν διοργανώσει εκθέσεις αφιερωμένες στο έργο του.
Εξάλλου, η τότε Αυστριακή υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού Κλαούντια Σμιντ, είχε απονείμει το «Μέγα χρυσό παράσημο τιμής με τον αστέρα» για την προσφορά του στην Αυστριακή Δημοκρατία, εγκαινιάζοντας συγχρόνως, τη μεγάλη έκθεση γλυπτών του στις αίθουσες της Συλλογής Ελληνικών Αρχαιοτήτων, στο ξακουστό Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης στη Βιέννη, παρουσία εκατοντάδων εκπροσώπων της δημόσιας ζωής.

Η έκθεση, με τίτλο «Ιωάννης Αβραμίδης για τα 90 γενέθλιά του», περιλάμβανε μερικά από τα γνωστότερα γλυπτά του καλλιτέχνη, μαζί με σχέδια του, ενώ παράλληλα ένα μεγάλο μέρος του έργου του είχε φιλοξενηθεί στη γκαλερί της ξακουστής βιεννέζικης Πινακοθήκης Αλμπερτίνα, στην έκθεση «Ιωάννης Αβραμίδης-Έκθεση για τα 90α γενέθλια-Γλυπτά, Σχέδια, Πίνακες».

Με την ευκαιρία κυκλοφορίας του βιβλίου «Ιωάννης Αβραμίδης ή ο ρυθμός της αυστηρότητας», ο συγγραφέας και σύγχρονος του, καθηγητής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης, Βέρνερ Χόφμαν, είχε σημειώσει πως «με το έργο του Ιωάννη Αβραμίδη, η αρχαία κληρονομιά βρίσκεται στα καλύτερα χέρια» ενώ η σύγχρονη τέχνη «πρέπει να του είναι ευγνώμων για αυτά που της προσέφερε».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.