Στο Spiegel δημοσιεύτηκσν αποσπάσματα από τη νέα έρευνα Sinus, που αφορά τους νέους στην Γερμανία (ηλικίας 14-17 ετών), τις ανησυχίες τους, τους οραματισμούς και τις αξίες που πιστεύουν και θέλουν να υπηρετήσουν.
Τι απαντούν λοιπόν οι νέοι για:
Επικοινωνία-κινητά τηλέφωνα
Το κινητό τηλέφωνο είναι πλέον μόνιμος συνοδός στη ζωή τους. Πολλοί νέοι έχουν μια συναισθηματική σύνδεση με τα smartphone και νιώθουν σιγουριά μαζί τους όταν βρίσκονται εκτός σπιτιού.
Οι νέοι πιστεύουν ότι με τα κινητά τηλέφωνα όχι μόνο δεν περιορίζουν τον κοινωνικό τους περίγυρο -όπως τους λένε οι μεγαλύτεροι σε ηλικία- αλλά αντίθετα ενισχύεται η κοινωνική τους επικοινωνία.
Για πρώτη φορά όμως οι νέοι θεωρούν ότι το κινητό τηλέφωνο εμποδίζει το καλό "κλίμα" σε πάρτι και άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις, καθώς η μόνιμη ενασχόληση των παρόντων μ αυτό τους ενοχλεί.
Έρωτας και σχέσεις
Οι μισοί από τους νέους δεν είχαν καμία μόνιμη σχέση. Σχεδόν όλοι όμως δήλωσαν ότι ήταν κάποτε ερωτευμένοι.
Η μονιμότητα της σχέσης είναι για τους περισσότερους νέους σε μεγάλη εκτίμηση. Η εύκολη αλλαγή σχέσεων δεν είναι επιθυμητή και δεν χρίζει εκτίμησης σε όσους το κάνουν.
Το σεξ δεν είναι το σημαντικότερο σε μια σχέση.
Οι περισσότεροι νέοι επιθυμούν να έχουν παιδιά ενώ θεωρούν την ηλικία των 35 ετών το όριο να έχει δημιουργηθεί οικογένεια.
Πίστη και Θρησκεία
Ανεξάρτητα εάν δηλώνουν θρησκευτική πίστη ή όχι, οι νέοι ενδιαφέρονται για υπαρξιακά θέματα όπως "από που ερχόμαστε", "που πάμε μετά το θάνατο"," τι είναι δίκιο και ηθικό".
Τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά οι νέοι δεν τις ψάχνουν σε δοξολογίες στους ναούς αλλά σε θρησκευτικές εκδηλώσεις ή άλλες κοινωνικές πρωτοβουλίες.
Νέοι που δεν ανήκουν σε καμία θρησκευτική κατηγορία θα επιθυμούσαν να ασχοληθούν με θρησκείες όπως Βουδισμό, Ινδουισμός κλπ χωρίς όμως να ενταχθούν σ αυτές.
Συνήθως προσπαθούν να διαχωρίσουν τον ισλαμισμό από την βία με θρησκευτικό υπόβαθρο.
Οικολογία
Ως μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις βλέπει η νεολαία της Γερμανίας το θέμα της οικολογίας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Δεν τρέφει όμως σοβαρές ελπίδες ότι θα μπορεί να υπάρξει η επιθυμητή ισορροπία στον πλανήτη μας.
Νιώθουν ότι οι ίδιοι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν με τη συμμετοχή τους στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά ταυτόχρονα δεν είναι και σίγουροι ότι έχει αποτέλεσμα η όποια δική τους συμβολή και δράση στην κατεύθυνση αυτή.
Αντίθετα βλέπουν την κλιματολογική αλλαγή ως κάτι χρονικά μακρινό που αφορά απομακρυσμένες περιοχές όπως Σιβηρία, Ανταρκτική και Μικρά Ασία.
Θα μπορούσαν να φανταστούν τους εαυτούς τους να αγοράζουν βιολογικά προϊόντα αλλά όχι ρουχισμό αφενός λόγω έλλειψης χρημάτων αλλά και λόγω ότι είναι συνδεδεμένοι με συγκεκριμένες μάρκες ρουχισμού.
Εθνικότητα και υπηκοότητα
Την εθνική ταυτότητα πολλοί νεολαία την ταυτίζουν με την χώρα καταγωγής. Αλλά ως θέμα δεν τους απασχολεί.
Η υπηκοότητα για τους περισσότερους δεν αποτελεί ζωντανό μέρος της ταυτότητας . Το διαβατήριο έχει μικρή συμβολική σημασία και απλά αποτελεί έγγραφο παραμονής σε μια χώρα. Δεν υπάρχει συναισθηματική σύνδεση με σημαία, εθνικό ύμνο και το εθνόσημο (αετός)
Υπάρχουν στερεότυπα για άλλες εθνότητες οι οποίες ξεκινούν από ακίνδυνα κλισέ μέχρι και προκαταλήψεις που φθάνουν σε διακρίσεις και γενικεύσεις.
Μπορεί οι περισσότεροι νέοι να είναι πεπεισμένοι ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν τα ίδια δικαιώματα αλλά μια συνειδητή αντιμετώπιση του καθημερινού ρατσισμού την βρίσκει κανείς συνήθως σε νέους με υψηλό μαθησιακό επίπεδο.
Πρόσφυγες και άσυλο
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2015, εποχή που το προσφυγικό ήταν το κεντρικό θέμα που απασχολούσε την κοινωνία. Η μεγάλη πλειοψηφία τάσσεται υπέρ στο να δεχτεί η Γερμανία περισσότερους πρόσφυγες. Αρκετοί όμως συμπλήρωναν την απάντηση με την φράση "όσο η Γερμανία έχει τις προϋποθέσεις για αυτό".
Και πάλι σε νέους με ανεβασμένο μαθησιακό επίπεδο η μετανάστευση θεωρείται "συνέπεια πολιτικών κρίσεων και πολέμων" όπου την ευθύνη δεν την έχουν οι μετανάστες. Αρκετοί μάλιστα θαυμάζουν την απόφαση της προσφυγιάς και το θάρρος για ένα νέο ξεκίνημα σε μια άγνωστη χώρα.
Στην κατηγορία των νέων που έχουν μια αρνητική στάση απέναντι στους πρόσφυγες κυριαρχεί η θεωρία κινδύνου"να χαθεί μέσα από μια σκληρή εργασία το όνειρο να δημιουργηθεί ένα φυσιολογικό πλαίσιο ζωής". Η συγκεκριμένη κατηγορία μπλέκεται όμως στις απαντήσεις και με άλλες προκαταλήψεις εναντίων των ξένων.
Πηγή: SINUS
Επιμέλεια: Δορυφόρος
Τι απαντούν λοιπόν οι νέοι για:
Επικοινωνία-κινητά τηλέφωνα
Το κινητό τηλέφωνο είναι πλέον μόνιμος συνοδός στη ζωή τους. Πολλοί νέοι έχουν μια συναισθηματική σύνδεση με τα smartphone και νιώθουν σιγουριά μαζί τους όταν βρίσκονται εκτός σπιτιού.
Οι νέοι πιστεύουν ότι με τα κινητά τηλέφωνα όχι μόνο δεν περιορίζουν τον κοινωνικό τους περίγυρο -όπως τους λένε οι μεγαλύτεροι σε ηλικία- αλλά αντίθετα ενισχύεται η κοινωνική τους επικοινωνία.
Για πρώτη φορά όμως οι νέοι θεωρούν ότι το κινητό τηλέφωνο εμποδίζει το καλό "κλίμα" σε πάρτι και άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις, καθώς η μόνιμη ενασχόληση των παρόντων μ αυτό τους ενοχλεί.
Έρωτας και σχέσεις
Οι μισοί από τους νέους δεν είχαν καμία μόνιμη σχέση. Σχεδόν όλοι όμως δήλωσαν ότι ήταν κάποτε ερωτευμένοι.
Η μονιμότητα της σχέσης είναι για τους περισσότερους νέους σε μεγάλη εκτίμηση. Η εύκολη αλλαγή σχέσεων δεν είναι επιθυμητή και δεν χρίζει εκτίμησης σε όσους το κάνουν.
Το σεξ δεν είναι το σημαντικότερο σε μια σχέση.
Οι περισσότεροι νέοι επιθυμούν να έχουν παιδιά ενώ θεωρούν την ηλικία των 35 ετών το όριο να έχει δημιουργηθεί οικογένεια.
Πίστη και Θρησκεία
Ανεξάρτητα εάν δηλώνουν θρησκευτική πίστη ή όχι, οι νέοι ενδιαφέρονται για υπαρξιακά θέματα όπως "από που ερχόμαστε", "που πάμε μετά το θάνατο"," τι είναι δίκιο και ηθικό".
Τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά οι νέοι δεν τις ψάχνουν σε δοξολογίες στους ναούς αλλά σε θρησκευτικές εκδηλώσεις ή άλλες κοινωνικές πρωτοβουλίες.
Νέοι που δεν ανήκουν σε καμία θρησκευτική κατηγορία θα επιθυμούσαν να ασχοληθούν με θρησκείες όπως Βουδισμό, Ινδουισμός κλπ χωρίς όμως να ενταχθούν σ αυτές.
Συνήθως προσπαθούν να διαχωρίσουν τον ισλαμισμό από την βία με θρησκευτικό υπόβαθρο.
Οικολογία
Ως μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις βλέπει η νεολαία της Γερμανίας το θέμα της οικολογίας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Δεν τρέφει όμως σοβαρές ελπίδες ότι θα μπορεί να υπάρξει η επιθυμητή ισορροπία στον πλανήτη μας.
Νιώθουν ότι οι ίδιοι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν με τη συμμετοχή τους στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά ταυτόχρονα δεν είναι και σίγουροι ότι έχει αποτέλεσμα η όποια δική τους συμβολή και δράση στην κατεύθυνση αυτή.
Αντίθετα βλέπουν την κλιματολογική αλλαγή ως κάτι χρονικά μακρινό που αφορά απομακρυσμένες περιοχές όπως Σιβηρία, Ανταρκτική και Μικρά Ασία.
Θα μπορούσαν να φανταστούν τους εαυτούς τους να αγοράζουν βιολογικά προϊόντα αλλά όχι ρουχισμό αφενός λόγω έλλειψης χρημάτων αλλά και λόγω ότι είναι συνδεδεμένοι με συγκεκριμένες μάρκες ρουχισμού.
Εθνικότητα και υπηκοότητα
Την εθνική ταυτότητα πολλοί νεολαία την ταυτίζουν με την χώρα καταγωγής. Αλλά ως θέμα δεν τους απασχολεί.
Η υπηκοότητα για τους περισσότερους δεν αποτελεί ζωντανό μέρος της ταυτότητας . Το διαβατήριο έχει μικρή συμβολική σημασία και απλά αποτελεί έγγραφο παραμονής σε μια χώρα. Δεν υπάρχει συναισθηματική σύνδεση με σημαία, εθνικό ύμνο και το εθνόσημο (αετός)
Υπάρχουν στερεότυπα για άλλες εθνότητες οι οποίες ξεκινούν από ακίνδυνα κλισέ μέχρι και προκαταλήψεις που φθάνουν σε διακρίσεις και γενικεύσεις.
Μπορεί οι περισσότεροι νέοι να είναι πεπεισμένοι ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν τα ίδια δικαιώματα αλλά μια συνειδητή αντιμετώπιση του καθημερινού ρατσισμού την βρίσκει κανείς συνήθως σε νέους με υψηλό μαθησιακό επίπεδο.
Πρόσφυγες και άσυλο
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2015, εποχή που το προσφυγικό ήταν το κεντρικό θέμα που απασχολούσε την κοινωνία. Η μεγάλη πλειοψηφία τάσσεται υπέρ στο να δεχτεί η Γερμανία περισσότερους πρόσφυγες. Αρκετοί όμως συμπλήρωναν την απάντηση με την φράση "όσο η Γερμανία έχει τις προϋποθέσεις για αυτό".
Και πάλι σε νέους με ανεβασμένο μαθησιακό επίπεδο η μετανάστευση θεωρείται "συνέπεια πολιτικών κρίσεων και πολέμων" όπου την ευθύνη δεν την έχουν οι μετανάστες. Αρκετοί μάλιστα θαυμάζουν την απόφαση της προσφυγιάς και το θάρρος για ένα νέο ξεκίνημα σε μια άγνωστη χώρα.
Στην κατηγορία των νέων που έχουν μια αρνητική στάση απέναντι στους πρόσφυγες κυριαρχεί η θεωρία κινδύνου"να χαθεί μέσα από μια σκληρή εργασία το όνειρο να δημιουργηθεί ένα φυσιολογικό πλαίσιο ζωής". Η συγκεκριμένη κατηγορία μπλέκεται όμως στις απαντήσεις και με άλλες προκαταλήψεις εναντίων των ξένων.
Πηγή: SINUS
Επιμέλεια: Δορυφόρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.