Τρίτη, 6 Απριλίου 2021

Starbucks: Η ιδέα τριών φοιτητών που σήμερα αποτιμάται 128 δισ $

Σήμερα, η αξία των Starbucks αποτιμάται στα 128 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά δυστυχώς για τους Τζέρι, Ζεβ και Γκόρντον τα κέρδη τους δεν είναι τόσο μεγάλα γιατί πούλησαν το μερίδιό τους πριν πέσει το «χοντρό» χρήμα. 

Ο αγοραστής της εταιρείας ήταν ο πρώην διευθυντής τους Χάουαρντ Σουλτς. Αυτός ήταν που πήρε την εταιρεία, που εκείνη την εποχή αποτελούνταν από μια χούφτα υποκαταστήματα στο Σιάτλ, και τη μετέτρεψε σε έναν παγκόσμιο κολοσσό. Και ενώ οι ιδρυτές της μοιράστηκαν μόλις 3,8 εκατομμύρια δολάρια, τώρα ο Σουλτς έχει καθαρή αξία 5,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Στις 30 Μαρτίου 1971 οι τρεις φίλοι Ζεβ Σίγκελ, Τζέρι Μπάλντουιν και Γκόρντον Μπόουκερ δημιούργησαν μια εταιρεία και την ονόμασαν Starbucks. 

Χρησιμοποιώντας ποιοτικούς κόκκους καφέ από ένα φημισμένο καφεκοπτείο με το όνομα Alfred Peet και εμπνευσμένοι από ένα από τα ταξίδια των διευθυντών της στα espresso bar της Ιταλίας, ξεκίνησε μια επανάσταση και μετά από μισό αιώνα αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο.

Από εκείνο το πρώτο κατάστημα στο Σιάτλ, που άνοιξε πριν από 50 χρόνια, έχει πλέον μετατραπεί σε μια αυτοκρατορία με 31.000 καφέ-μπαρ σε 80 χώρες που απασχολούν 349.000 άτομα.

Σήμερα, τα Starbucks πουλάνε περίπου 4 δισεκατομμύρια φλιτζάνια καφέ ετησίως και οι ημέρες που η επιλογή του καφέ σας περιοριζόταν σε «φλιτζάνι» ή «κούπα» έχει παρέλθει εδώ και καιρό

Πώς επέλεξαν το όνομα «Starbucks» - Τι σχέση έχει ο Μόμπι Ντικ

Φυσικά, όλο αυτό απέχει έτη φωτός από εκείνη την ημέρα που οι Τζέρι Μπάλντουιν, Ζεβ Σιγκλ και Γκόρντον Μπόουκερ, τρεις φοιτητές του Πανεπιστημίου του Σαν Φρανσίσκο, άνοιξαν το πρώτο τους κατάστημα.

Όταν ήρθε η ώρα να επιλέξουν ένα όνομα για την εταιρεία τους, ο Μπόουκερ -ο οποίος είχε τη δική του διαφημιστική εταιρεία- είπε στους συνεργάτες του ότι οι λέξεις που ξεκινούν με «st» θεωρούνται πιο ισχυρές. Κάποιος τότε σκέφτηκε τον Starbuck τον λοστρόμο του Μόμπι Ντικ. Πρόσθεσαν και ένα «s» στο τέλος και έτσι γεννήθηκε το όνομα της εταιρείας τους.

Για την πρώτη δεκαετία, τα Starbucks πουλούσαν μόνο κόκκους καφέ και τον εξοπλισμό για να τα αλέσουν και να τον σερβίρουν. Αλλά το 1982 άρχισαν να προσφέρουν παρασκευασμένο καφέ. Δύο χρόνια αργότερα, αφότου ένας από τους διευθυντές του, ο Χάουαρντ Σουλτς, είχε επισκεφθεί το Μιλάνο και είδε πώς η κατανάλωση καφέ αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιταλικής ζωής, άνοιξαν το πρώτο τους espresso bar. Μέχρι το 1989 υπήρχαν 46 καταστήματα Starbucks στις βορειοδυτικές πολιτείες της Αμερικής και η εταιρεία έψηνε περίπου 1.000 τόνους καφέ ετησίως.

Η γοργόνα στο λογότυπο των Starbucks

Καθώς η εταιρεία επεκτάθηκε και έγινε πιο mainstream, η γοργόνα -που βασίστηκε σε μια εικόνα που βρέθηκε σε ξυλογραφία του 16ου αιώνα- στο λογότυπό της έγινε πιο… αξιοσέβαστη. Η αρχική μορφή της είχε γυμνά στήθη και θεωρήθηκε από τους ιδρυτές της εταιρείας ως μια Σειρήνα που δελεάζει τους περαστικούς να μπουν στο κατάστημά τους. Αλλά το 1987 αναδιατάχθηκε, καλύφθηκε το στήθος της και το 1992 κρύφτηκε και ο ομφαλός της. Έτσι, γεννήθηκε η θρυλική μοντέρνα εκδοχή της.

Μέχρι το 1999, το brand ήταν τόσο πανταχού παρόν που στην ταινία «Fight Club» με τον Μπραντ Πιτ, υπήρχε ένα φλιτζάνι καφέ Starbucks σε κάθε σκηνή. Αυτό ήταν ένα νεύμα από τον σκηνοθέτη της ταινίας, Ντέιβιντ Φίντσερ, που είπε αργότερα: «Όταν μετακόμισα για πρώτη φορά στο Λος Άντζελες το 1984, δεν μπορούσες να βρεις ένα καλό φλιτζάνι καφέ για να σου φτιάξει την ημέρα σου. Και τότε εμφανίστηκαν τα Starbucks και ήταν μια σπουδαία ιδέα: πωλούσαν καλό καφέ».

Πηγή: iefimerida.gr - https://www.iefimerida.gr/stories/istoria-ton-starbucks-tapeino-katastima-kafe-siatl?utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1617685536

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.