Τρίτη 13 Ιουλίου 2021

Süddeutsche: "Πως το Μόναχο έγινε η Αθήνα του Ίζαρ"

Δημοσίευμα της Süddeutsche Zeitung για την έκθεση "Αθήνα - Μόναχο : Αρχιτεκτονικές επιρροές" στην Königsplatz του Μονάχου που οργάνωσε το Γενικό Προξενείο Μονάχου

Μια υπαίθρια έκθεση στην Königsplatz δείχνει τις αρχιτεκτονικές ανταλλαγές ανάμεσα στο Μόναχο και στην Αθήνα»

Το ρεπορτάζ της Anastasia Klimovskaya αναφέρει:

Για τη μετατροπή του Μονάχου σε «Isar-Αθήνα» μπορεί κανείς να διαβάσει  και να δει πολλά αυτές τις μέρες. Αιτία είναι η ελληνο-βαυαρική φιλία, που διατηρείται ήδη 200 χρόνια τώρα. Γεννήθηκε τον 19ο αιώνα, όταν ο Λουδοβίκος Α΄ υποστήριξε στρατιωτικά τους επαναστάτες του ελληνικού απελευθερωτικού Αγώνα και ο γιος του, Otto von Wittelsbach, στέφθηκε, μετά τη νίκη επί της οθωμανικής αυτοκρατορίας ο πρώτος μονάρχης της ανεξάρτητης Ελλάδας. Αλλά δεν συνδέουν τις δύο χώρες μόνο στρατιωτικές επιτυχίες. Και η αρχιτεκτονική δεν μπορεί να παραβλεφθεί ως συνδετικός κρίκος της ελληνο-βαυαρικής ιστορίας.

Το πώς μοιάζουν αυτοί οι συνδετικοί κρίκοι το δείχνει και το εξηγεί η υπαίθρια έκθεση «Αθήνα – Μόναχο – Αρχιτεκτονικές επιρροές», την οποία οργάνωσε το Ελληνικό Προξενείο. Οι δέκα πίνακες μπροστά στην είσοδο της Συλλογής Αρχαιοτήτων στην Königsplatz δείχνουν ιστορικές και σύγχρονες φωτογραφίες, σχέδια και σπάνιο υλικό από την Αθήνα και το Μόναχο, το οποίο δημιουργήθηκε κατά την περίοδο διακυβέρνησης του βασιλιά Όθωνα και του βασιλιά Λουδοβίκου Α΄.

Η φτιαγμένη σε κλασσικιστικό ρυθμό Königsplatz δεν επελέγη τυχαία ως μέρος φιλοξενίας της έκθεσης: Εδώ, στις αρχές του 19ου αιώνα, άρχισε η μετατροπή του Μονάχου σε «Isar-Αθήνα». Ήδη νεαρός ακόμα, ο βασιλιάς Λουδοβίκος Α΄ ήταν ένας φλογερός Φιλέλληνας και έδωσε σε πολλούς αρχιτέκτονες εντολή να κατασκευάσουν σε αυτό το μέρος ένα μουσείο για να στεγάσει τη συλλογή του αρχαίας τέχνης. Έτσι, δημιουργήθηκε η Γλυπτοθήκη, σύμφωνα με τα σχέδια του Leo von Klenze ως το πρώτο κτίριο επί της Königsplatz. Η έκθεση φωτίζει την κατασκευή του συνόλου της Königsplatz μαζί με τις συλλογές αρχαιοτήτων και τα Προπύλαια – ένα κτίριο σύμβολο του ελληνικού απελευθερωτικού Αγώνα της δεκαετίας του 1820. Το Open-Air-Format δίνει ελευθερία στο βλέμμα να δει τα γύρω κτίρια και επιδρά συμπληρωματικά προς την έκθεση «Η Ελλάδα στο Μόναχο», που στεγάζεται στα δύο εκθεσιακά κτίρια.

Εκτός από τα γνωστά παραδείγματα της ελληνικής αρχιτεκτονικής στο Μόναχο αναλύονται και οι βαυαρικές επιρροές στην Αθήνα. Παράλληλα με την κατασκευή της Königplatz, ο βασιλιάς Όθων ταξίδεψε στην Ελλάδα με πολλούς βαυαρούς μηχανικούς και αρχιτέκτονες, για να ανακατασκευάσει τη νέα πρωτεύουσα μετά την επανάσταση. Όταν έφτασε εκεί, η κατεστραμμένη Αθήνα αποτελούνταν από 25 σπίτια και αργότερα εξελίχθηκε σε μητρόπολη. Ο νεοελληνικός κλασσικισμός σκορπίστηκε μέσα στην πόλη και μπορούσε να τον δει κανείς κυρίως στα κτίρια του δημόσιου συστήματος υγείας, της παιδείας και της θρησκείας. Ακόμα και το νεοκατασκευασμένο παλάτι του Όθωνα, όπου σήμερα συνεδριάζει το ελληνικό κοινοβούλιο, σχεδιάστηκε από τους γερμανούς μηχανικούς. Τα ιστορικά αρχιτεκτονικά σχέδια δείχνουν πώς ο Leo von Klenze, ο Friedrich von Gärtner και άλλοι λιγότερο γνωστοί, αλλά εξίσου σημαντικοί αρχιτέκτονες καθόρισαν την εικόνα και τη μορφή της Αθήνας.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.