Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2022

Σύλ. Ποντίων Νυρεμβέργης και Ποντιακός Στίχος στο facebook

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ: Συμμετοχή στο όραμα του Ποντιακού Στίχου. - Στήριξη στον δημιουργό του Κωνσταντίνο Καρακασίδη - Αναγνώριση στις λυκοποριές κάθε Ποντιακού Στίχου.

Η ειδική πλατφόρμα Ποντιακός Στίχος στο δίκτυο facebook, αφορά την αφοσίωση του Κώστα Καρακασίδη, (προσφυγοπούλι τέταρτης γενιάς και ασκητής της ορφικής αναφοράς των Ποντίων), προκειμένου να συλλεχθεί και όχι μόνο, το περιεχόμενο της μέχρι σήμερα εκδοθείσας δισκογραφίας του ποντιακού ελληνισμού.

Προκειμένου να καταγραφεί και διερμηνευτεί στα νεοελληνικά, να ορθογραφηθεί ετυμολογικά, να σχολιαστεί παραθεματικά και ν` αποθησαυριστεί ψηφιακά το πλήθος των ποντιακών δίστιχων και τραγουδιών που έχει δισκογραφηθεί  ως τώρα αλλά και δισκογραφείται προϊόντος του χρόνου.

Επιπλέον δε, ν` αντιστοιχιστούν εξώφυλλα δίσκων, περιεχόμενα, συντελεστές και η μαρτυρία YouTube-εφόσον υφίσταται, απαθανατιζόμενα άπαντα και άπαντες σ` ένα εννιαίο κολοσσιαίο  ψηφιακό ευρετήριο. 

Συστηματικά, ήδη ένα χρόνο τώρα, με μέθοδο και υπομονή ο Κώστας, δημιουργός  και σολίστας του Ποντιακού Στίχου, ακροάζεται ένα-ένα βινύλια και CD´s, ``αποδελτιώνοντας`` τα περιεχόμενά τους.

Αναφερόμαστε σε εκατοντάδες δισκογραφίες και συνεπώς σε χιλιάδες παραδοσιακά δίστιχα, δημώδη και νεοποντιακά στιχουργήματα, τα οποία μεταγράφει και ψηφιοποιεί δίσκο προς δίσκο, τίτλο προς τίτλο, στίχο προς στίχο, λέξη προς λέξη...

Ένα έπος ρομαντισμού. Μία λαογραφική πραγματεία. Μια θρασεία λυκοποριά!


Ο Ποντιακός Στίχος, μία πολιτισμική συμπεριφορά του καιρού του αφού εργοδοτεί χρηστά τις τεχνολογίες και τις σύγχρονες μιντιακές συνάψεις, παραδειγματίζει προς πάσα κατεύθυνση, περισυλλέγοντας και νοικοκυρεύοντας ένα προβεβλημένο εκφραστικό αυτοματισμό του ποντιακού ελληνισμού και λαογραφικό τεκμήριο. Τη δισκογραφία του.

Με υποδειγματική μεθοδικότητα στην επεξεργασία του υλικού, εκνευριστική! ενδελέχεια στη διασταύρωση και εγκυρότητα του αποτελέσματος, ο Κώστας με την κατάρτιση χρήσης τεχνολογικών μέσων και την καλογερική ποντιοσύνη του,   

ξοφλάει (άκων) οφειλόμενα γραμμάτια εκατοντάδων σωματείων, ``καλλιτεχνικής`` χλωριδοπανίδας Ποντίων και ακαδημαϊκής πολιτείας, παραδίδοντας σε ιστορία και επιστήμη ένα μνημειώδες έργο.

Ένα ευρετήριο της ορφικής γραμματείας των Ρωμιών του Πόντου. 

Της στιχοπλοκής, των συντελεστών και της μελωδίας της. Συγκεντρωμένο, ευανάγνωστης ταξινόμησης, προθυμότατο να εξελιχθεί. 

(Κατά μία προσφιλή μας ανάγνωση δε, χαιρετισμό στο όραμα, τη μέθοδο και το έργο του κορυφαίου αλχημιστή του θυμικού μας, Στάθη Ευσταθιάδη). 

Από τα δημώδη άσματα, τα ακριτικά έπη και τα Ποντογενή δίστιχα, μέχρι την ελλαδική στιχοπλοκή, τους νεολογισμούς, την όσμωση με τον σημερινό Πόντο, και την αέναη χορογραφία της παράδοσης με τον εκσυγχρονισμό, η στιχουργική έκφραση και οι μουσικοί επενδύτες των μεταπροσφυγικών γενεών θα χρήζουν μελέτης και ερμηνείας, καθώς υπακούουν μεν στον αναπόδραστο δαρβινισμό τους, πλήν αποκαλύπτουν τις αγωνιώδεις αντιπαραθέσεις ``εσφιγμενιτών`` και ``εκσυγχρονιστών``, του αντάρτικου δηλαδή της παραδοσιακής μουσικοεκφραστικής φόρμας τανάντι της υβριδικής προσαρμογής της. 

 Όπως μελέτης θα χρήζει βεβαιότατα και η hardware,  ο δίσκος με το εξώφυλλό του, ως αισθητική των συντελεστών και της εποχής του.

Από τα vintage πλέον, pastel εξώφυλλα του `70 με τα αυτάρεσκα posings, μέχρι τα σοφιστικέ graphics στα σημερινά booklets, κυκλοφόρησαν εκατοντάδες δίσκοι, προδίδοντας τους pop art κώδικες της έσωθεν αγοράς των Ποντίων.


Στα 77ρια του γραμμοφώνου, στα 45ρια, στα LP´s και στα ψηφιακά CD´s, δεκάδες ερμηνευτές από την πρώτη μέχρι την τριτοτέταρτη προσφυγική γενιά, εκφράστηκαν και εκφράζονται με χιλιάδες καταγραφές μέχρι σήμερα.

Υπηρετήθηκε και υπηρετείται η λαογραφική μαρτυρία, ο μουσικολογικός πειραματισμός, ο συναισθηματικός αυθορμητισμός, η εμπορευματοποίηση και ο συρμός.  

Ψυχαγωγούνται, επιμορφώνονται, διαμορφώνονται, αναμορφώνονται ήδη ακροατήρια τεσσάρων προσφυγικών γενεών. 

Η δισκογραφία των Ποντίων!

Ένας πολυεπίπεδος επιδράστης εκατομμυρίων προσώπων.

Οι στίχοι και οι μελωδίες των δισκοκαταγραφών, ψυχαγώγησαν τη χαρά των ποντίων, συνθημάτισαν τον έρωτα, έντυσαν τον θρήνο, διασκέδασαν το αίσθημα της φτώχιας και αδικίας, όρισαν και ορίσθηκαν από την ελλαδική τους αλληλεπίδραση, σύστησαν την ιδιότητά τους στους συνέλληνες, συνέδραμαν και συνδράμουν στην αυτογνωσία και πολιτισμική τους ταυτότητα, αποκάλυψαν και αποκαλύπτουν τις (α)δεξιότητες της πολιτικής νοημοσύνης τους, επέδρασαν και επιδρούν στη συνοχή των κοινών τους, δίδαξαν, διδάσκουν και ασκούν το γλωσσικό αίσθημα, 

τη γραμματική, σύνταξη και μορφολογία της ποντιακής διαλέκτου, 

τη θυμοσοφία, τον λυρισμό, τ` αλισβερίσια και τη διαφοροποίηση των ιδιωμάτων της, παίδευσαν και παιδεύουν τα χοροθεάματά τους, μνημόνευσαν και μνημονεύουν προσωπικά γεγονότα, διέσωσαν τέτοια ιστορικά, έθρεψαν τη λογοτεχνία, την προφορική παράδοση, τη δημόσια αναφορά και στερεότυπα, ανέδειξαν και αναδεικνύουν (α)τάλαντα στιχουργικής, γραφής και έκφρασης, αλλοιώθηκαν και αλλοίωσαν στις νομοτέλειές τους, ενώ διαμόρφωσαν και διαμορφώνουν παρέες, τάσεις,  ``ανήκειν`` και οπαδισμούς στο γαλατικό χωριό τους.

Σοφιστικέ ή κιτς, επαγγελματικές ή ερασιτεχνικές, παραδοσιακές ή νεολογικές, solo ή ensemble, σκόπιμες ή άσκοπες, οι δισκογραφίες με τα περιεχόμενα, το momentum, την εικαστική, τα πρόσφατα ένθετα, την πρακτική διανομών, τον δεσπότη ΑΕΠΙ, τους στιχοπλόκους-έκπληξη, τις σχολές οργανοπαικτών με τους κλώνους τους, αλλά και κάθε σημειλογική διάστασή τους,  δειγματίζουν έναν επιπλέον συμπεριφορικό κώδικα πλήν του πολιτισμικού. 

 Έναν ευθέως πολιτικό.

Νομοτέλειες στην ενσωμάτωση των προσφύγων στην Ελλάδα, ο αμφιπροσδιορισμός των γενεών τους, μετασχηματισμοί της ελληνικής κοινωνίας, διάλογοι με την καθημερινότητα, τη γειτονιά, την πόλη, το οικοσύστημα, τον πολιτικοκοινωνικό ακτιβισμό, οι γλωσσοδιαλεκτικές οσμώσεις, επιδραστικά σοκ όπως η πρωτεγκατάσταση, ο εμφύλιος, η ξενιτιά, η μεταπολίτευση, η εκ Σοβιέτ έλευση, οι διεπαφές με τον σημερινό Πόντο και τους συνέλληνες, με τις ελλαδικές μουσικές σκηνές και το καλλιτεχνικό στερέωμα, εύκολα διαγιγνώσκονται από τον παρατηρητή ή ρέκτη ακροατή και ακόμη πιο χρήσιμα θα αξιολογηθούν και μελετηθούν από τις επιστήμες της λαογραφίας, της μουσικολογίας,  των τεχνών, του marketing, της φιλολογίας, της γλωσσολογίας, τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές τέτοιες.

Οι δισκογραφίες των Ποντίων, με τις στιχοπλοκές και μελωδίες τους, συνθέτουν αναλογικά με την ιδιωματική λογοτεχνία, το θέατρο, τη διάλεκτο, τα έθιμα και ήθη, την προφορική παράδοση και ιστορία, σταθμά για τη αξιολόγηση του πολιτισμικού ίχνους του ποντιακού ελληνισμού. 

Είναι, πέραν της πρόδηλης υπηρεσίας στη ψυχαγωγία, ξέφωτο παρατήρησης των εποχών τους, αποτυπώματα κοινωνικών διεργασιών, ποικιλίας αισθητικής και αλφαβητισμών των συντελεστών τους, τερέν αψιμαχιών του παλιού με το νέο, όπως πολιτικής κινητικότητας και ανακλαστικών του ποντιακού ελληνισμού εν γένει. 

Καλειδοσκόπια ψυχοσυναισθηματισμού αλλά και τρυβλία επώασης του τρόπου, ύφους, ήθους ή και αμηχανίας στη διαδικασία εγκλιματισμών του ποντιακού ελληνισμού. Ενδιαφέροντα συνεπώς πεδία ενεστώσας και μέλλουσας διεπιστημονικής έρευνας. 

Η συγκέντρωση και το ψηφιακό νοικοκυριό τους από τον Ποντιακό Στίχο στο facebook, αποτελεί ιλιγγιώδη λαογραφική εργασία και προσφορά στα οικουμενικά άυλα ταμιευτήρια του πολιτισμού. 

Η ελεύθερη νομή των περιεχομένων του, μία προσφορά ανιδιοτέλειας του Κώστα,  προσφέρει διαρκή ζωοδοσία στους αιμοδυναμικούς δείκτες των επόμενων προσφυγικών γενεών, οι οποίες θα συνεχίσουν να ταυτοποιούνται κατά κόρον με τον ψυχαγωγικό ευδαιμονισμό των ορφικών τεχνών. 

(εκτιμούμε πως, προϊόντος του χρόνου ιστορικά αφηγήματα οδοδείκτες και ``κουπαστές ευστάθιας`` στον ατομικό και όχι μόνο προσδιορισμό των Ποντίων, θα εγκαταληφθούν νομοτελειακά. 

Εξωγενείς και εσωγενείς παράγοντες θα παράξουν υβριδικές ταυτότητες στις μεταπροσφυγικές γενιές αναπόφευκτα.

Η μουσική έκφραση τους όμως δείχνει ατέρμονες αντοχές και περιθώρια εξέλιξης.

Θα παραμείνει ο εξωσκελετός κάθε νέας συνειδησιακής τους ταυτότητας).

Ακόμη και αν το αρχιτεκτόνημα του ``Ποντιακού Στίχου`` διαλάθει της προσοχής στην εποχή του, δε θα πάψει ποτέ να αποτελεί το πρώτο μας διαπιστευτήριο κανονικότητας και αγοραίας νόρμας στα ισοζύγια συναλλαγών με τους ``άλλους``.

Ένα εξαγώγιμο προϊόν, μία ακούσια αποστολή βιτρούβιου δείγματος του μουσικού μας οργανισμού στους metadata βιότοπους. 

Ο Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης θα μπιζάρει τον ρομαντικό αθλητισμό του Κώστα και θα εύχεται στα κουράγια του όσο βαστά ο τελευταίος σκοπός του στο όρυγμα της Νυρεμβέργης.

Θα παραστεκόμαστε με το υστέρημα και την αλληλεγγύη μας, σε κάθε Ποντιακό Στίχο, σε κάθε μοναδική και μοναδιαία προσπάθεια ποιοτικής διαπίστευσης, καινοτόμου αντίληψης και σύγχρονης εκφραστικότητας του πολιτισμού της Ποντικής και Μικρασιατικής Ρωμιοσύνης.

 Αναμένουμε σωματεία και καλλιτέχνες, να στηρίξουν έμπρακτα τον Ποντιακό Στίχο με κάθε ευχαριστώ και μέσο που διαθέτουν. 

Προτρέπουμε μάλιστα τους φοιτητικούς συλλόγους των Ποντίων να τον στελεχώσουν προσφέροντας εργατώρες εθελοντικού έργου στην καταγραφή και ταξινόμηση του υλικού.

(προτείνουμε την greeklish  μετάφραση των δίστιχων! Ένα πρόσφορο teaser διαλόγου με τους σημερινούς Ρωμιόφωνους της Τουρκίας)

Στο μέτρο του δέματός μας, συνδράμουμε στην οικονομική δοκιμασία του επικού οράματος του Κώστα.

Ενθαρρύνουμε ως χορηγοί την επόμενη μέρα της πλατφόρμας ``Ποντιακός Στίχος`` του facebook. 

Να εξελιχθεί ως pontianlyrics.com για παράδειγμα!

Ένας αυτόλογoς ιστότοπος στο διαδίκτυο. 

Φιλικός, προσβάσιμος, ακόμη πιο εργονομικός και εύχρηστος σε μεγαλύτερη επισκεψιμότητα.

Φιλόξενος σε ομοιοπολικούς και ετεροπολικούς δεσμούς. Σε ευρύτερες συνεργασίες. 

Να μοιράζει θαλαμοφυλίκια και σκοπιές σε φιλόλογους και βιωματικούς ομιλητές της ποντιακής διαλέκτου.

Όπως ακριβώς κυοφορείται από την ευγενή φιλοδοξία του Κώστα. 

Με την αργατία ζηλωτών των ορφικών μας ναμάτων, όπως ο Κώστας Γεωργιάδης.

Ευρύνοων σκηνοθετών και προοδευτικών πιονιέρων μιας ευκταίας nouvelle vague.

Κυψέλη tech freaks, μουσικών, φιλόλογων, ιστορικών, λαογράφων και hotliners. 

Του Τάσου Πετρόπουλου, του Σάρπογλη, του Φωτιάδη, του Διαμαντίδη, του Τερζίδη Γιάννη, του Ακριτίδη Χρήστου, του Παρχαρίδη, του Στυλίδη, του Ταξίδη, του Πιπερίδη, της Ευσταθιάδου, του Αλεξανδρίδη και κάθε ευλογημένου με το πάθος του Πατρώου πνεύματος.

Θέλουμε να δούμε στο μέλλον ψηφιακά συγκερασμένες τις λεξικογραφίες της βιβλιογραφίας μας, ως παράρτημα του Ποντιακού Στίχου.

Θέλουμε να δούμε στο μέλλον τον Ποντιακό Στίχο να συνομιλεί ψηφιακά με μουσικά αρχεία, συλλογές δίστιχων και λαογραφικών καταγραφών. 

Θέλουμε να δούμε στο μέλλον ``πηγαδάκια`` του με τον ηλεκτρονικό παγκόσμιο τύπο, τη Wikipedia, τις πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες, τους ακαδημαϊκούς πολίτες, τις έδρες σε Δημοκρίτειο και ΑΠΘ, τους εκδοτικούς οίκους, τις οικογενειακές συλλογές, τα παλαιοπωλεία, τους αποθησαυριστές ευρημάτων σε Ελλάδα, αλλά και Τουρκία.

Ν` ανταμώνει με βιβλιογραφίες, πτυχιακές εργασίες, να  συνοδοιπορεί με την ψηφιακή Σάντα, μία ψηφιακή Αργυρούπολη, την Trabzodan Esintiler, την Thalassa Karadeniz…

Θέλουμε να δούμε στο μέλλον τον τεχνολογικό του διάλογο με τ` αρχεία του Δαμιανού, του Σιαμίδη, του Τσανασίδη, του Αλέξη, του Τσενέκου, της Μυροφόρας, του μουσικού ποντιακού αρχείου, του Ομέρ Ασάν, του Βαχίτ, του..., της... και κάθε πιονιέρου των συλλογισμών μας.

Έγβαν Καλανταρή, A.D MMXXII

Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης

Cardinal Bessario

ΥΓ

Σήμερα, στο ευρετήριο του Ποντιακού Στίχου:

(https://www.facebook.com/groups/pontiakosstihos/?ref=share)

α. Λέξεις, νοήματα και αναφορές χιλιάδων στιχοπλοκών δημοσιοποιούνται προς τέρψη και ποικίλη χρησιμότητα του αναγνωστικού ενδιαφέροντος. Δωρεάν.

β. Δεκάδες σχετιζόμενοι της μουσικολαογραφίας ακαδημαϊκοί πολίτες μπορούν να ανατρέξουν για την υποστήριξη ή εκπόνηση των πτυχιακών και διδακτορικών τους σπουδών. Δωρεάν.

γ. Εκατοντάδες παλιοί και νέοι ερμηνευτές μαθαίνουν να εκφέρουν σωστά, 

να αρθρώνουν και ορθογραφούν δίστιχα και ποίηση ης ποντικής μούσας. Δωρεάν. 

δ. Χιλιάδες ακροατές της ποντιακής δισκογραφίας, μπορούν και ανακαλούν κατανοώντας τη στιχουργική των περιεχόμενων εκφράσεων. Δωρεάν.

ε. Δεκάδες ``καλλιτέχνες``, μουσουργοί, ερμηνευτές, αλλά και φερέλπιδες στιχουργοί βλέπουν έργα τους να προβάλλονται, να υστεροφημίζονται, ν` αναδεικνύονται, ν` αμιλλώνται, να ετεροπροσδιορίζονται, να βιώνουν αναπάντεχη καριέρα, να επιβιώνουν. Δωρεάν.

στ. Δεκάδες χορευτές, χοροδιδάσκαλοι και ακόμη σημαντικότερα μη ποντιακής καταγωγής και ενασχόλησης, μεθερμηνεύουν στίχους-ήχους-φόρμες

και δισκογραφημένους ρυθμούς καταληπτικά. Δωρεάν

ζ. Στο ευρετήριο Ποντιακός Στίχος του facebook, δεκάδες γραφίστες, εκδότες, εικαστικοί, φωτογράφοι, ηχολήπτες, ραδιοφωνικοί παραγωγοί, promoters, επαγγελματίες εστίασης και λοιποί παραποριζόμενοι του χώρου της δισκογραφίας, έχουν στη διάθεσή τους συγκριτικά εργαλεία των αντικειμένων τους. Δωρεάν.

η. Στο ευρετήριο Ποντιακός Στίχος, έργο ενός προσώπου και μίας τσέπης, τα εκατοντάδες πολιτισμικά σωματεία των Ποντίων με τα χιλιάδες πρόσωπα και τσέπες και οι δεκάδες ``καλλιτέχνες`` με τις ανάλογες τσέπες, ας απευθύνουν καθημερινά από ένα ευχαριστώ και ένα mea culpa, σαν ξόρκια στην αδράνεια και χαύνωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.