Σάββατο 2 Απριλίου 2022

Συλ. Ποντίων Νυρεμβέργης: Επιστολή στο Δημοκρίτειο Παν/ήμιο Θράκης

Προς: Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης,
Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παραευξείνιων Χωρών,
Διεύθυνση Εργαστηρίου Μελέτης-Καταγραφής-Διάσωσης Ποντιακής Διαλέκτου,
Διευθυντή, Δρ. Πετρόπουλο Ηλία
Διδάσκουσα, Δρ. Ευσταθιάδου Μυροφόρα

Κοιν: ΥΠΕΞ/ΓΓΑΕ-ΔΔ κ. Χρυσουλάκη Γιάννη-Γενικό Γραμματέα
κα Παπαδάτου Ευανθία-Διευθύντρια
ΥΠΠΑΙΔ κα Κεραμέως Νίκη-Υπουργό
Πρυτανεία Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, κ. Πολυχρονίδη Αλέξανδρο-Πρύτανη
Γραμματεία Συνόδου Πρυτάνεων, κα Νικολετοπούλου Λιλιάνα
Πρεσβεία της Ελλάδας στο Βερολίνο, κα Μαρινάκη Μάρα-Πρέσβυ
Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στο Μόναχο, κ. Γκουλούση Βασίλειο-Γενικό Πρόξενο
Ομ. Ελλ. Κοινοτήτων Γερμανίας κ. Αθανασιάδη Νίκο-Γενικό Γραμματέα
Ομ. Συλλ. Ελλ. Ποντ. Ευρώπης, Συντ. Επιτρ. Νεολαίας κ. Παπαδόπουλο Βασίλειο-Συντονιστή
Ηλεκτρονικό Τύπο

Θέμα: ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΑΠΟΔΗΜΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ - ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝ. ΘΡΑΚΗΣ

Αγαπητέ κ. Πετρόπουλε,

το σωματείο μας με ικανοποίηση απεύθυνε στα μέλη του την πρόσκληση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης για συμμετοχή των αποδήμων Ελλήνων στα τηλεματικά σεμινάρια ``Εισαγωγή στη Λαογραφία-Λαογραφία του Ποντιακού Ελληνισμού`` με διδάσκουσα την Δρ. Λαογραφίας Ευσταθιάδου Μυροφόρα,
το οποίο ολοκληρώθηκε στο διάστημα 15.01.2022 - 02.04.2022

Επικοινωνήσαμε επιπρόσθετα την πρόσκλησή σας στις λοιπές συλλογικότητες του ελληνισμού Γερμανίας , μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ειδικού τύπου, ενώ συμμετείχαμε στα σεμινάρια με παρουσία τριών μελών του σωματείου μας, όπως και εκπροσώπου συλλογικότητας της ευρύτερης παροικίας μας στη Νυρεμβέργη .

Ήταν μία πρωτότυπη διάδραση ελληνικού πανεπιστημιακού ιδρύματος με τον απόδημο ελληνισμό
και ευχόμαστε τη συνέχειά της, συγχαίροντες τους συνεμπνευστές αυτής, τόσο εσάς όσο και την κ. Ευσταθιάδου.

Αγαπητέ κ. Πετρόπουλε,

με το δικαίωμα της προσωπικής εμπειρίας εικοσιπέντε ετών από τη συναστροφή μου στα πολυβάθμια κοινά του απόδημου ελληνισμού και στις γονεϊκές σχολικές του κοινότητες, αλλά και σαράντα ετών στις συλλογικότητες των Ποντίων σε Ελλάδα και Ευρώπη, όπως και της επαγγελματικής μου ιδιότητας που με ωθεί σε κοινωνική αλληλεπίδραση, αποτιμώ ως ανεκτίμητα παραγωγική και υποδειγματική την πρωτοβουλία σας, διότι εγκαρδιώνει τον απόδημο ελληνισμό και προδίδει νέες δυνατότητες (αναγκαίας) επιμόρφωσης του, όπως παρακινεί την επίσης απαραίτητη παίδευση της πολιτικής του συνειδητότητας.

Διευκρινίζω ενδεικτικά:

α. Η γνωριμία με την επιστημοσύνη της λαογραφίας είναι οριζόντια επιτακτική στους απόδημους Έλληνες.
Διότι είτε ποντιακής είτε μη καταγωγής, δύναται ν` αναστείλει την παρακμή των ταυτοτικών τους αναφορών.
(Προϊόντος του χρόνου οι μνήμες του λαϊκού πολιτισμού των Ελλήνων, συμβαλλόμενες στους επιχώριους αστικούς πολιτισμούς αναπόδραστα αλλοτριώνονται, ενώ τα ιστορικά στοιχεία αυτού με την απουσία επιστημονικής διήθησης, θα τείνουν ως αναξιόπιστα και συνεπώς θα στρεβλώνουν τις έξωθεν και έσωθεν μαρτυρίες των Ελλήνων.
Πλέον των άνω και δυστυχώς, τα εθνοτοπικά σωματεία των Ελλήνων στην Ευρώπη, κατά μείζονα, ουδέποτε προσέγγισαν με επιστημοσύνη τις αναφορές τους στο χορό, τραγούδι, γλώσσα, λαογραφική μαρτυρία κτλ. Μάλλον κακοτέχνησαν λαϊκίζοντα
ψευδαισθησιακά στερεότυπα στα ακροατήρια τους, μακριά από τα κεκτημένα των κοινωνικών επιστημών).

β. Η θεματική ενότητα ``λαογραφία των Ποντίων`` είχε και θα έχει σημαντικό ακροατήριο στον ελληνισμό της Ευρώπης αυτοδίκαια, λόγω της μεγάλης πληθυσμιακής ποσόστωσης των μεταπροσφυγικών γενεών στις μεταναστευτικές τέτοιες.

γ. Ο κύκλος των δέκα ενοτήτων έγινε κατανοητός με ευκολία ως προς τη δομή, περιεχόμενα και συνέχεια των ``επεισοδίων`` του χάριν στην επιμέλεια και επικοινωνιακή δεξιότητα της διδάσκουσας Δρ. Ευσταθιάδου.
Η προσαρμογή των ενοτήτων, ως αντικείμενα επιμόρφωσης στο ειδικό κοινό των αποδήμων δεν κούρασε. Διακρίθηκε με κατάλληλη τη χρονική διάρκεια, την επιλογή διδακτικών εργαλείων, την ποσότητα πληροφορίας, τη χρήση βιωματικών παραδειγμάτων, την επιδίωξη διαλόγου μεταξύ των μαθητών, την υπόδειξη συμπληρωματικής βιβλιογραφίας και βοηθητικών ηλεκτρονικών συνδέσμων σ` αυτούς.
Επιπλέον, απαιτητικές έννοιες όπως πανεπιστημιακό μάθημα, έδρα, ερευνητικό πεδίο κ.α, προσεγγίστηκαν.
Έγιναν φιλικότερες, ενώ η ίδια η επιστήμη της λαογραφίας διεκδίκησε το δίκιο της ως σημαντική στο αίσθημα και εντυπώσεις των συμμετασχόντων.

δ. Ακόλουθα των άνω, καθώς μάλιστα οι μαθητές των σεμιναρίων ήταν πανελληνικής καταγωγής,
η ``λαογραφία των Ποντίων`` καθίσταται λειτουργικό ανάγνωσμα ανά τ` ακροατήρια των συνελλήνων,
πάντοτε ζητούμενο στη δημόσια σφαίρα, στα μέσα δικτύωσης, στην εκπαίδευση, στη βιβλιογραφία κλπ.
Συνακόλουθα και επωφελώς, οι λοιπές ``εθνολαογραφίες των Ελλήνων``, επανασυστήνονται καθιστάμενες οικειότερες, με θετική επενέργεια στον ταυτοτικό ετεροπροσδιορισμό και την επεξεργασία του πατριωτισμού.

ε. Η προσέγγιση των μαθημάτων σε εννοιολογικές θεματικές όπως λαός-εθνοτικός-πολιτιστικός-
ταυτοτική διαμόρφωση, διαφώτισε πρώτιστα τις προσωπικές εμπειρίες κάθε συμμετάσχοντα στα σεμινάρια.
Εντυπώσεις δηλαδή οι οποίες παρέμεναν ``παρκαρισμένες`` στη σφαίρα της απορίας ως αδιευκρίνιστες
στην ατομική του, εν τω βάθει, πολιτική μνήμη.
Παρόμοια ωφέλιμες για τους μαθητευόμενους, ήταν οι μοχλεύσεις γνώσεων σε όλες τις θεματικές.
Αναφέρω επιλεκτικά αυτές περί του έντεχνου λαϊκού λόγου, της μεθοδολογίας στη λαογραφική έρευνα,
της αστικής λαογραφίας, των εθνοτοπικών συλλόγων κ.α.
Προσκτήθηκαν δια βίου εύχρηστα εργαλεία διάταξης χώρου, χρόνου και διάκρισης μίας λαογραφικής πληροφορίας, εκτίμησης και σύγκρισης εθιμικών συμπεριφορών, κατανόησης του ``άλλου``
και ερμηνείας για τον πολιτικό αυτο-ετεροπροσδιορισμό μελών της δεύτερης και τρίτης μεταναστευτικής γενιάς των αποδήμων.
Η εμπειρία συνεπώς των σεμιναρίων, θα στηρίζει περισσότερο τον αναστοχασμό και αναψηλάφηση
της αυτογνωσίας και συλλογικής ταυτότητας καθενός εκ των συμμετασχόντων, ενισχύοντας
την αυτοεκτίμηση και πλοήγησή τους στο σύγχρονο διαπολιτισμικό περιβάλλον της Ευρώπης.

στ. Υπό μία ανάγνωση της επιτυχίας τους, τα μαθήματα χρίζουν τους μαθητές τους ως δόκιμους εκπαιδευτές των περιεχομένων τους περαιτέρω στην οικογένεια, στους κύκλους φίλων και συνεργατών, στην καθημερινότητα δηλαδή, όπου εύκολα θα πολλαπλασιασθεί η νέα γνώση με επεξεργαστικό διάλογο και ενδιαφέρον.
(Δευτερευόντως θεωρήστε, πως κάθε καλή μαρτυρία αποτελεί ``τελάλη`` ενός επόμενου προσκλητηρίου σας)!

ζ. Η πρωτοτυπία της επιλογής αποκλειστικού ακροατηρίου, δηλαδή αυτό των απόδημων, αποκαλύπτει παραδειγματίζοντας, ένα ανεξερεύνητο τοπίο συναλλαγών για τα ακαδημαϊκά ιδρύματα της Ελλάδας.

η. Πρόδηλα, συντηρείται ευεργετικά στο δημόσιο διάλογο η αναγκαιότητα της λαϊκής επιμόρφωσης
και δια βίου μάθησης. Τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν πρωτεύουσα ευθύνη και οφειλόμενο ρόλο έργω παρέμβασης εν γένει στην ελληνική κοινωνία επ` αυτών.

Αγαπητέ κ. Πετρόπουλε,
η καινοτόμα έμπνευσή σας ήταν για όλους μας ευχάριστη έκπληξη και υποσχόμενη εφαρμογή.
Ίσως μάλιστα, του consept ``Ελληνικά Πανεπιστήμια-Απόδημοι`` να του πρέπει η έγνοια των ΥΠΕΞ
και ΥΠΠΑΙΔ Ελλάδας ως νεοφυές πεδίο καινοτόμων προγραμματισμών για την επιμόρφωση των αποδήμων.
 
Σας αναλογεί η πατέντα του!

Προτρέπω να επαναλάβετε έναν επόμενο κύκλο ανάλογων σεμιναρίων για τους απόδημους Έλληνες στην Ευρώπη.
Θα πρότεινα μάλιστα ως διδάσκουσα την Δρ. Ευσταθιάδου εκ νέου και με λόγο γνώσης, ως αντικείμενο αναφοράς το ανέκδοτο υλικό καταγραφών του Δρ. Ευσταθιάδη Ευστάθιου.
Του πλέον επιδραστικού νοικοκύρη της παμποντιακής λαογραφίας στη νεωτερικότητα της ποντικής Ρωμιοσύνης. Ένθεν κακείθεν του Αιγαίου.

Έντιμα,
για τον ΣΠΝ
Λαμπρόπουλος Δημήτρης, πρόεδρος



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.