Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Μόναχο: Θεματολογία 9ου ευρωπαϊκού Μαθητικού Συνεδρίου

«Η Γερμανία των Ελλήνων-Η Ελλάδα των Γερμανών. Η κλασική Ελλάδα και η επίδρασή της στο γερμανόφωνο πολιτισμό».

Το 9ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο θα διεξαχθεί στο Μόναχο (25 Νοεμβρίου-2 Δεκεμβρίου 2024)


Τα Ευρωπαϊκά Μαθητικά Συνέδρια οργανώνονται σε πόλεις της Ευρώπης με ισχυρή ιστορική ελληνική παρουσία. Από το 2014 στην Πόλη, σε συνεργασία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τη Μεγάλη Πατριαρχική του Γένους Σχολή, και στη συνέχεια στην Τεργέστη, τη Λευκωσία, τη Νάπολη, το Βελιγράδι, τη Βενετία, τη Βερόνα, τη Ρώμη, το Παρίσι, χιλιάδες μαθητών είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν, να αλληλεπιδράσουν δημιουργικά και να παρουσιάσουν τις εργασίες τους ενώπιον των συμμαθητών τους από σχολεία όλης της Ελλάδας και της χώρας φιλοξενίας. Κάθε χρόνο και διαφορετική ευρωπαϊκή πόλη, μ’ ένα ενδιαφέρον θέμα γύρω από το οποίο τα σχολεία -οι μαθητές με τους καθηγητές τους- δημιουργούν ευφάνταστα θεατρικά έργα, μουσικές παραστάσεις, εικαστικά εργαστήρια, παρουσιάζουν εμπεριστατωμένα εργασίες υψηλού επιπέδου. Τα Ευρωπαϊκά Μαθητικά Συνέδρια οργανώνονται από καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και βασίζονται σε μία εκπαιδευτική ιδέα εξωστρέφειας και συνεργασίας. Στόχος είναι η επικοινωνία των μαθητών, η γνωριμία με πολιτιστικά κέντρα της Ευρώπης, η κατανόηση της κουλτούρας άλλων λαών, η απόκτηση μιας κοσμοπολίτικης αντίληψης. Περισσότερα 

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ 

Ι. Η ΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ Η ΓΕΝΝΕΣΗ ΤΟΥ ΦΙΛΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ (18ο και 19ο αι.)Λουδοβίκος Α΄ της Βαυαρίας, λάτρης της ελληνικής αρχαιότητας.
  • Ο Φιλελληνισμός στη Γερμανία και στις γερμανόφωνες περιοχές τον 18ο και 19ο αιώνα.
  • Οι ρομαντικοί σχεδιασμοί του Λουδοβίκου Α’ για το Μόναχο και την Αθήνα.
  • Η κυριαρχία του ελληνικού πνεύματος τον 19ο αι. στην Ακαδημία του Μονάχου.
  • Γλυπτικά πρότυπα στη ζωγραφική του 19ου αι.
  • Έλληνες καλλιτέχνες στην Ακαδημία του Μονάχου.
  • Ο Leo von Klenze και η συμβολή του στην ανοικοδόμηση των Αθηνών και στη διάδοση του φιλελληνισμού.
  • O J.J.Winckelmann και η αναγνώριση της αρχαίας ελληνικής τέχνης ως κλασικού προτύπου.
  • Η μέσω του J.J.Winckelmann επίδραση της αρχαιότητας στη γερμανική τέχνη του 19ου αι.
  • Αρχαιοελληνικά κλασικά πρότυπα που χαρακτηρίζουν την γλυπτική και την αρχιτεκτονική του 19ου αι. στη Γερμανία
  • Ο Christian Gottlieb Heyne πρωτοπόρος στη μελέτη κειμένων της κλασικής αρχαιότητας.
  • Η στροφή προς την αρχαιότητα στη διηγηματογραφία του Christof Martin Wieland.
  • Ο Goethe και η αρχαιότητα: η αρχαία ελληνική γλυπτική, αρχιτεκτονική και γραμματολογία.
  • Φιλελληνισμός και το κίνημα του περιηγητισμού: η εξιδανίκευση της αρχαιότητας
  • Το έργο της βαυαρικής αρχαιολογικής αποστολής υπό την αρχηγία του στρατιωτικού ζωγράφου Carl Wilchelm von Heideck.
  • Γερμανοί εικαστικοί καλλιτέχνες που συνόδευσαν τον Όθωνα κατά την άφιξή του στην Ελλάδα.
  • Η Ελλάδα του Schiller.
  • Ο Φιλελληνισμός του Richard Wagner.
  • Η Ελλάδα του Goethe: το γερμανικό πνεύμα είχε “υποκύψει στην τυραννία ενός ιδεώδους”.
  • Η Ελλάδα του Hölderlin.
  • Η Αθηναϊκή Δημοκρατία πηγή έμπνευσης των φιλελεύθερων Γερμανών.
  • Η αρχαιότητα ως πηγή έμπνευσης νεοανθρωπιστικής εκπαίδευσης στη Γερμανία του 18ου αι.
  • Η επανανακάλυψη του κλασικού παρελθόντος στη Γερμανία του 18ου και 19 ου αι. ως στοιχείο της εθνικής ταυτότητας των Γερμανών.
  • Η πολεμική του Νίτσε στις εξιδανικευμένες προσεγγίσεις της αρχαιότητας από τους Γερμανούς ρομαντικούς.
  • Η εικόνα του Νίτσε για τους Έλληνες στο έργο του «Η Γέννηση της Τραγωδίας» (1872).
  • O Wilamowitz και η μακροχρόνια διαμάχη του με τον Nietzsche για τη γέννηση της τραγωδίας.
  • Η σημασία των κλασικών γραμμάτων στη μεταρρύθμιση του Πρωσικού Εκπαιδευτικού Συστήματος υπό τον Friedrich Wilhelm Christian Karl Ferdinand von Humboldt.
  • Η αξία και η συμβολή των κλασικών γραμμάτων στο όραμα του κορυφαίου ελληνιστή του 20ου αι. Werner Jaeger για βαθύτερη πολιτική παιδεία και για μία νέα αναγέννηση στη Γερμανία.
  • Η, κατά τον Werner Jaeger, πολιτιστική φύση της εκπαίδευσης στην Αρχαία Ελλάδα.
  • Προνομιακή θέση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην αναζήτηση της αλήθειας, κατά τον Martin Heidegger.
  • Αρχαία ελληνικά πρότυπα σε σημαντικά ιστορικά κτήρια και μνημεία της Γερμανίας.

ΙΙ. ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΝΟΗΣΗΔιονύσιος Σολωμός και εγελιανός ιδεαλισμός.
  • Νικόλαος Χαλκιόπουλος – Μάντζαρος και εγελιανή φιλοσοφία.
  • Οι επιδράσεις του Herder στους επτανήσιους διανοούμενους και δημιουργούς του 19ου αι. H στροφή προς τις λαϊκές πηγές της τέχνης: (folklore):
  • Η συλλογή τραγουδιών του καθηγητή της Ιονίου Ακαδημίας, Leopold Joss.
  • Η γέννηση και ανάπτυξη «εθνικής μουσικής»
  • Η επίδραση του Βαγκνερισμού στα Επτάνησα.
  • Επτανήσιοι συνθέτες με σπουδές στη Γερμανία και σε γερμανόφωνες χώρες.
  • Σημαντικοί Έλληνες κλασικοί φιλόλογοι με σπουδές στη Γερμανία.
  • Έλληνες ζωγράφοι του 19ου αι. και η Σχολή του Μονάχου.
  • Νεοκλασσική αρχιτεκτονική στην Αθήνα του 19ου αι.
  • Γερμανοί και γερμανόφωνοι εικαστικοί καλλιτέχνες στην Ελλάδα επί Όθωνος.
  • Διαπρεπείς Έλληνες επιστήμονες με σπουδές στη Γερμανία τον 18ο , 19ο και 20ο αι.
  • Ελληνικές κοινότητες στη Γερμανία 18ο – 19ο αι. Λειψία, Μόναχο, Φρανκφούρτη
ΙΙΙ. ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΟΥ ΟΘΩΝΑ (1832 -1835)Ο Όθων Α΄ (Otto Friedrich Ludwig von Wittelsbach, 1 Ιουνίου 1815 – 26 Ιουλίου 1867, πρώτος βασιλιάς του ελληνικού κράτους).
  • Η έλευση του Όθωνα και η ανακήρυξη της Αθήνας σε πρωτεύουσα του ελληνικού Βασιλείου, ορόσημο για τη μαζική εγκατάσταση «ξένων» στην Ελλάδα.
  • Εκλογή και Περίοδος Αντιβασιλείας (1833-1835) και Απόλυτης Μοναρχίας (1835 – 1843).
  • Κοινωνική συνύπαρξη και σχέσεις Γερμανών και Ελλήνων.
  • Λουδοβίκος Ρος (Ludwig Ross) : η συμβολή του στην ανεύρεση, συλλογή και διατήρηση και διάσωση των αρχαιολογικών θησαυρών του Βασιλείου.
  • Η συμβολή των Βαυαρών στην διαμόρφωση του νεότερου ελληνικού κράτους:
  • Νεοσύστατοι θεσμοί
  • Διοικητική οργάνωση
  • Δομές της εκτελεστικής και δικαστικής εξουσίας
  • Στρατιωτική οργάνωση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχαιολογική υπηρεσία
  • Δίκτυο ιδιωτικών και δημόσιων δραστηριοτήτων
  • Πολεοδομική διαμόρφωση και ανέγερση κτηρίων
  • Δημόσια έργα
  • Η συμβολή των Γερμανών ελεύθερων επαγγελματιών και τεχνητών στην ανάπτυξη της νεοσύστατης πρωτεύουσας.
  • Η οργάνωση της εκπαίδευσης επί Όθωνα.
  • To Οθώνειο Πανεπιστήμιο, πρώτο Πανεπιστήμιο της Ελλάδας.
  • Το Πολυτεχνικό Σχολείο.
  • Το Σχολείο των Τεχνών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.