Στο παρακάτω άρθρο θέλουμε να περιγράψουμε την κατάσταση που επικρατεί στις τράπεζες της Γερμανίας όσον αφορά τα τραπεζικά τέλη διατήρησης τραπεζικού λογαριασμού Girokonto.
Για την καλύτερη περιγραφή ανατρέξαμε στο κέντρο καταναλωτών και στις εκθέσεις που κατά καιρούς έχει δημοσιεύσει καθώς και σε στοιχεία αξιολόγησης του αναγνωρισμένου ανεξάρτητου φορέα Stiftung Warentest (Finanztest).
Αυξανόμενο κόστος και αδιαφάνεια
Παρά το τέλος της εποχής των αρνητικών επιτοκίων, πολλές τράπεζες και ταμιευτήρια συνεχίζουν να αυξάνουν τα πάγια τέλη για τη διαχείριση λογαριασμών. Η πρακτική αυτή οδηγεί σε ένα «χάος τιμών», καθώς οι τράπεζες συχνά προσθέτουν επιπλέον χρεώσεις για βασικές υπηρεσίες, όπως οι μεταφορές χρημάτων ή οι αυτόματες πληρωμές μέσω εμβασμάτων (Daueraufträge), καθιστώντας δύσκολη τη σύγκριση των συνολικών εξόδων.
Ορισμένες τράπεζες προσφέρουν φαινομενικά βολικά «πακέτα» υπηρεσιών, τα οποία όμως μπορεί να κοστίζουν έως και 300 ευρώ ετησίως, χωρίς να είναι πάντα συμφέροντα για τον πελάτη.
Δικαιώματα καταναλωτών
Η Verbraucherzentrale επισημαίνει ότι οι πελάτες έχουν συγκεκριμένα δικαιώματα:
- Δικαίωμα άρνησης: Αν η τράπεζά σας αυξήσει τα τέλη, έχετε το δικαίωμα να μην αποδεχτείτε την αλλαγή. Ωστόσο, υπάρχει περίπτωση η τράπεζα να σας καταγγείλει τη σύμβαση, δίνοντάς σας προθεσμία τουλάχιστον δύο μηνών για να βρείτε άλλη.
- Ανάκτηση τελών: Μετά από αποφάσεις του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου (BGH), πολλές τράπεζες υποχρεούνται να επιστρέψουν τέλη που εισέπραξαν παράνομα, ειδικά όταν οι αυξήσεις έγιναν χωρίς την ενεργή συναίνεση των πελατών.
- Ευρωπαϊκή σύγκριση: Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Γερμανία έχει μερικά από τα πιο ακριβά βασικά τραπεζικά προϊόντα (Basiskonto), γεγονός που καθιστά ακόμα πιο σημαντική την προσεκτική επιλογή τράπεζας.
Η σύσταση της Verbraucherzentrale είναι να ελέγχετε προσεκτικά τους όρους του λογαριασμού σας, να συγκρίνετε τις προσφορές στην αγορά (ειδικά αυτές των ψηφιακών τραπεζών, που συχνά είναι φθηνότερες) και να είστε έτοιμοι να αλλάξετε τράπεζα αν οι χρεώσεις γίνουν αδικαιολόγητα υψηλές.
Η Verbraucherzentrale δημοσιεύει τακτικά εκθέσεις και ενημερώσεις για τα τραπεζικά τέλη. Η τελευταία αναφορά που συζητεί τις αυξήσεις στα έξοδα των λογαριασμών (Girokonto) και την ανάγκη για μεγαλύτερη διαφάνεια είναι από τις 9 Απριλίου 2025 και δημοσιεύτηκε από την Verbraucherzentrale Baden-Württemberg.
Υπάρχουν επίσης νεότερες αναφορές που εστιάζουν σε συγκεκριμένα ζητήματα, όπως η απόφαση του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου (BGH) για τις παράνομες χρεώσεις, οι οποίες ανανεώνονται συνεχώς. Ωστόσο, η πιο πρόσφατη έκθεση που συγκεντρώνει τα ευρήματα για τη γενική κατάσταση είναι από τον Απρίλιο του 2025.
Ποια είναι η εκτίμηση της Verbraucherzentrale για τους -κυρίως online-, τραπεζικούς λογαριασμούς που δεν ζητούν τέλη ;
Η Verbraucherzentrale δεν εκτιμά πάντα θετικά τους δωρεάν online τραπεζικούς λογαριασμούς (Girokonto) και επισημαίνει ορισμένους κινδύνους και παγίδες που οι καταναλωτές πρέπει να προσέξουν:
1. Κρυφές χρεώσεις και προϋποθέσεις
- Αν και οι λογαριασμοί αυτοί διαφημίζονται ως "δωρεάν", συχνά συνοδεύονται από κρυφές χρεώσεις ή προϋποθέσεις. Για παράδειγμα, η δωρεάν λειτουργία του λογαριασμού μπορεί να εξαρτάται από:
- Ελάχιστη μηνιαία εισροή χρημάτων (π.χ. μισθός πάνω από 700€). Αν δεν πληρούται αυτή η προϋπόθεση, επιβάλλεται πάγιο μηνιαίο τέλος.
- Μειωμένες δωρεάν συναλλαγές. Μετά από έναν συγκεκριμένο αριθμό συναλλαγών (π.χ. αναλήψεις μετρητών), κάθε επόμενη συναλλαγή μπορεί να χρεώνεται.
2. Περιορισμένες υπηρεσίες
- Οι online τράπεζες συνήθως δεν διαθέτουν φυσικά καταστήματα ή δίκτυα αυτόματων ταμειακών μηχανών (ΑΤΜ). Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πρόσθετα έξοδα για:
- Αναλήψεις μετρητών από ΑΤΜ άλλων τραπεζών.
- Καταθέσεις μετρητών, οι οποίες μπορεί να γίνονται μόνο σε συνεργαζόμενα καταστήματα (όπως σούπερ μάρκετ) με επιπλέον χρέωση.
3. Κίνδυνοι ασφάλειας
Καθώς οι συναλλαγές πραγματοποιούνται αποκλειστικά online, η Verbraucherzentrale τονίζει τη σημασία της προσωπικής ασφάλειας. Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με:
- Phishing και απάτες μέσω email.
- Ασφάλεια του υπολογιστή ή του κινητού τους με κατάλληλο λογισμικό.
Εν κατακλείδι, η Verbraucherzentrale δεν είναι απαραίτητα αρνητική απέναντι στους online λογαριασμούς, αλλά επισημαίνει ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί και να διαβάζουν προσεκτικά τους όρους και τις προϋποθέσεις, καθώς η ένδειξη "δωρεάν" μπορεί να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Κατατάξεις και συγκρίσεις:
Υπάρχουν αρκετές κατατάξεις και συγκρίσεις για τους καλύτερους και φθηνότερους τραπεζικούς λογαριασμούς (Girokonto) στη Γερμανία. Οι πιο έγκυρες έρευνες δημοσιεύονται συνήθως από ανεξάρτητους οργανισμούς όπως η Stiftung Warentest (Finanztest), αλλά και από οικονομικές ιστοσελίδες όπως οι Finanztip, Focus και Verivox.
Οι νικητές των συγκρίσεων (Αύγουστος 2025)
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες μετρήσεις, οι τράπεζες που βρίσκονται σταθερά στις κορυφαίες θέσεις για τους καλύτερους δωρεάν λογαριασμούς είναι:
- C24 Smart: Αυτό το μοντέλο της C24 Bank (θυγατρική της CHECK24) βρίσκεται συχνά στην κορυφή. Προσφέρει δωρεάν λογαριασμό χωρίς προϋποθέσεις για μηνιαία εισροή χρημάτων, καθώς και δωρεάν Mastercard και Girocard.
- Santander BestGiro: Ένας άλλος λογαριασμός που βαθμολογείται πολύ ψηλά, καθώς προσφέρει επίσης δωρεάν διαχείριση χωρίς καμία προϋπόθεση εισοδήματος.
- DKB (Aktiv-Konto): Η DKB παραμένει μια δημοφιλής επιλογή, ειδικά για όσους έχουν μηνιαία εισροή χρημάτων άνω των 700€, καθώς τότε ο λογαριασμός είναι δωρεάν και προσφέρει πολλές υπηρεσίες χωρίς επιπλέον χρέωση, όπως δωρεάν αναλήψεις παγκοσμίως.
- ING: Όπως και η DKB, η ING προσφέρει δωρεάν λογαριασμό υπό την προϋπόθεση τακτικής μηνιαίας εισροής χρημάτων.
Τι πρέπει να προσέξετε
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο τίτλος «δωρεάν λογαριασμός» δεν σημαίνει πάντα ότι δεν θα υπάρξουν ποτέ χρεώσεις. Θα πρέπει πάντα να διαβάζετε προσεκτικά τους όρους που αφορούν:
Ελάχιστη μηνιαία εισροή χρημάτων: Πολλές τράπεζες ζητούν ένα συγκεκριμένο ποσό (π.χ. 700€) για να διατηρήσουν τον λογαριασμό δωρεάν.
Αναλήψεις μετρητών: Μάθετε σε ποια δίκτυα ΑΤΜ μπορείτε να κάνετε δωρεάν αναλήψεις.
Πρόσθετες κάρτες: Ενώ η χρεωστική κάρτα (Debitcard) μπορεί να είναι δωρεάν, η παραδοσιακή Girocard ή μια πιστωτική κάρτα μπορεί να έχουν ετήσιο κόστος.
Επειδή οι όροι αλλάζουν συνεχώς, είναι πάντα καλή ιδέα να χρησιμοποιείτε τα ειδικά εργαλεία σύγκρισης που βρίσκονται στις ιστοσελίδες των παραπάνω οργανισμών, ώστε να βρείτε την πιο κατάλληλη και συμφέρουσα επιλογή για τις δικές σας ανάγκες.
Τι ισχύει με συστημικές τράπεζες όπως π.χ. η Deutsche Bank, η Commerzbank και η HypoVereinsbank
- Αναλήψεις από ΑΤΜ που δεν ανήκουν στο δίκτυο της τράπεζας (π.χ. Cash Group).
- Συναλλαγές σε φυσικό κατάστημα (όπως μεταφορές χρημάτων ή καταθέσεις μετρητών).
- Πρόσθετες κάρτες (Girocard ή πιστωτικές κάρτες).
- Φυσική παρουσία: Η δυνατότητα εξυπηρέτησης σε υποκατάστημα και η προσωπική επαφή με έναν τραπεζικό σύμβουλο.
- Πλήρες φάσμα υπηρεσιών: Η δυνατότητα συνδυασμού του λογαριασμού με επενδυτικά προϊόντα, δάνεια και ασφαλίσεις.
- Ευρύ δίκτυο ΑΤΜ: Η ευκολία ανάληψης μετρητών από τα ATM της Cash Group (Deutsche Bank, Commerzbank, HypoVereinsbank και Postbank), το οποίο είναι το μεγαλύτερο δίκτυο στη Γερμανία.
- Αν είστε μισθωτός, αυτό το ποσό είναι επί του παρόντος 1.260 ευρώ ετησίως.
- Αν είστε συνταξιούχος, το αντίστοιχο ποσό είναι 102 ευρώ.
- Εισροές: Για να λαμβάνετε τον μισθό, τη σύνταξη ή άλλα τακτικά έσοδα.
- Τακτικές πληρωμές: Για την πληρωμή ενοικίων, ασφαλειών, λογαριασμών ρεύματος, τηλεφώνου, κ.α.
- Προσωπικά έξοδα: Για αγορές σε καταστήματα, πληρωμές σε εστιατόρια, ταξίδια, online αγορές και γενικά για όλες τις προσωπικές σας δαπάνες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.