Στο πλαίσιο του διαλόγου του σχεδίου νόμου «Διευκόλυνση άσκησης εκλογικού δικαιώματος εκλογέων που βρίσκονται εκτός ελληνικής επικράτειας και τροποποίηση εκλογικής διαδικασίας» στις επιτροπές της Βουλής - και πριν την κατάθεσή του στην ολομέλεια, προηγείται βάση του κανονισμού συζήτηση με τους εμπλεκόμενους φορείς.
Στο πλαίσιο αυτό, και ανταποκρινόμενος στο κάλεσμα της Βουλής, ο Δορυφόρους κατέθεσε το παρακάτω υπόμνημα.
Υπόμνημα προς κοινή συνεδρίαση της διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης και της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς με θέμα συζήτησης το νομοσχέδιο «Διευκόλυνση άσκησης εκλογικού δικαιώματος εκλογέων που βρίσκονται εκτός ελληνικής επικράτειας και τροποποίηση εκλογικής διαδικασίας»
Αξιότιμες κυρίες και κύριοι Βουλευτές,από ότι διαφαίνεται, η παρούσα Βουλή θα ικανοποιήσει ένα διαχρονικό αίτημα του Ελληνισμού της Διασποράς που είναι εθνικής σημασίας και οφείλουμε να χαιρετήσουμε αυτό το γεγονός.
Ωστόσο, από την επιχειρηματολογία των κομμάτων κατά τη διάρκεια της συζήτησης για την προσθήκη παραγράφου στο άρθρο 41 του συντάγματος που θα διευκολύνει την άσκηση εκλογικού δικαιώματος εκλογέων που διαμένουν εκτός ελληνικής επικράτειας όσο και από τη συζήτηση του παρόντος εφαρμοστικού νόμου προκύπτουν, δυστυχώς, δυο συμπεράσματα:
1. Η πρόθεση των περισσοτέρων κομμάτων είναι προσανατολισμένη αποκλειστικά σχεδόν στους νέους μετανάστες της εποχής της δημοσιονομικής κρίσης στη χώρα μας, δηλ. σε αυτούς που έφυγαν από την Ελλάδα από το 2008 και μετά. Αγνοούν έτσι επιδεικτικά και υποτιμούν ταυτόχρονα τους υπόλοιπους συμπατριώτες που μετανάστευσαν σε άλλες χρονικές περιόδους.
2. Συγκεκριμένα κόμματα επιδεικνύουν υπέρμετρη αγωνία για την εκλογική προτίμηση των ψηφοφόρων του εξωτερικού και προδικάζουνότι θα αποβείσε βάρος τους.Ακριβώς οι λόγοι που οδηγούν σε αυτά τα δυο συμπεράσματα είναι αυτοί που οδήγησαν σε αντιφάσειςμέσαστο ίδιο σχέδιο νόμου. Έτσι γίνεται σαφές ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν εξυπηρετεί σε κανένα σημείοτου την απαραίτητηεθνική στρατηγική που θα συνδέει την Ελλάδα μετον Ελληνισμόεκτός συνόρων.
Συγκεκριμένα:
1. Πιστεύουμε πως εύκολα θα συμφωνούσατε μαζί μας στην εκτίμηση,ότι το επίπεδο συζήτησης τόσο για το άρθρο του Συντάγματος όσο και για τον εφαρμοστικό νόμο μπορεί να χαρακτηριστεί "πρόχειρο" από τη στιγμή που δεν έχει κατατεθεί επίσημος αριθμός Ελλήνωνπου είναι σήμερα στους εκλογικούς καταλόγους της χώρας και ζουν στο εξωτερικό. Με αυτό τον τρόπο επιτρέπουμε η συζήτηση να γίνεται με υποθέσεις και όχι με στοιχεία.
2. Απαιτείται μια υπερπροσπάθεια του πολίτη μέσω μιας αχανούςγραφειοκρατίας να μπορέσει να αποδείξει ότι τις τελευταίες δεκαετίες είχε σύνδεση με τη χώρα, την ελληνική πολιτική και την ελληνική κοινωνική πραγματικότητα.
Ποιο στοιχείο από τα παραπάνω θα μπορούσε να αμφισβητηθεί αν ως κριτήριο έμπαινε π.χ. η συμμετοχή του κατά το παρελθόν σε εθνικές εκλογές ή ευρωεκλογές ή η συμμετοχή σε ελληνικά κόμματα, εθνικοτοπικούς συλλόγους ή εκκλησιαστικές ενορίες στη χώρα που ζει;
3. Ενώ το σχέδιο νόμου δείχνει με το άρθρο 6 να είναι ανεκτικό στους ναυτικούς, όσον αφορά την εγγραφή τους στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους, βάζει μια σειρά προϋποθέσεις στην εγγραφή των υπολοίπων ψηφοφόρων στους καταλόγους.
4. Ενδεικτικό της αγωνίας για αυτοπροστασία που δείχνουν κάποια κόμματα είναι ότι όχι μόνο αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια των κομμάτων η τοποθέτηση σε εκλόγιμη θέση των υποψηφίων στο ψηφοδέλτιο της επικρατείας αλλά ταυτόχρονα τίθεται και ανώτατο όριο. Θα απαγορεύει έτσι ο νόμος σ ένα κόμμα να βάλει παραπάνω από 3 Έλληνες υποψηφίους στο ψηφοδέλτιο επικρατείας. Πόσο συνταγματικό μπορεί να θεωρηθεί αυτό;
5. Με το άρθρο 1 ταυτίζονται οι εθνικές εκλογές και με τις ευρωεκλογές. Έτσι το δικαίωμα της συμμετοχής στις ευρωεκλογές από τον τόπο διαμονής, που ισχύει από το 1985 και επιτρέπει σ’όλους όσους ζουν ή βρίσκονται εκτός επικράτειας την ημέρα των ευρωεκλογών να ψηφίζουν στα εκλογικά τμήματα του εξωτερικού καταργείται. Η προχειρότητα, όπως προαναφέραμε, βρίσκεται και σ’αυτό το σημείο καθώς αν τα κόμματα, των οποίων ο συμβιβασμός οδήγησε στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, έμπαιναν στη διαδικασία καταγραφής των εκλογέων του εξωτερικού στις τελευταίες ευρωεκλογές, θα διαπίστωναν ότι η συντριπτική πλειοψηφίας τους αποκλείεται από τη "διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματα" με βάση το παρόν σχέδιο νόμου.
6. Στην παράγραφο 3 του άρθρου 2 γίνεται αναφορά σε 10ετή χρονική διάρκεια εγγραφής. Δεν ξεκαθαρίζεται όμως το τι θα συμβεί στη συνέχεια. Δικαίως συμπεραίνουμε ότι μετά θα χάνεται αυτό το δικαίωμα;. Μάλιστα σήμερα πληροφορούμαστε από τα ΜΜΕ ότι κόμμα προτείνει την ετήσια ανανέωση του καταλόγου !
7. Σε όλο το νομοσχέδιο δεν γίνεται καμία αναφορά για το δικαίωμα του εκτός επικρατείας εκλογέα στο «εκλέγεσθαι» παρά μόνο στο εκλέγειν. Υπάρχει λόγος;
Η πρότασή μας: Τι πρέπεινα αλλάξει αν θέλουμε να αποτελέσει το νομοσχέδιο έστω μερικώς ένα νόμο που θα εξυπηρετεί στρατηγικούς στόχους της χώρας; Που θα συνδέει, δηλαδή, τη νέα γενιά με την πατρίδα ώστε να μπορεί η τελευταία να αξιοποιηθεί από την Πατρίδα σε εθνικό, πολιτιστικό και αναπτυξιακό επίπεδο.
Να καταργηθεί η διετία ώστε να μπορεί ένας νέος εργαζόμενος, επιστήμονας, κοινωνικό ή πολιτικό στέλεχος που έχει γεννηθεί λ.χ. το 1988 και έχει μεγαλώσει στο εξωτερικό και που μπορεί να έχει και περιουσία από τους γονείς του στην Ελλάδα, να έχει το δικαίωμα εγγραφής στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους, με δεδομένο ότι στις επόμενες εκλογές το 2023 θα έχει συμπληρώσει 35 έτη στο εξωτερικό.
Αλλά ακόμη και για παιδί ενός νεομετανάστη (που σχεδόν όλα τα κόμματα αναφέρονταισε αυτόμε αφορμή το συγκεκριμένο νομοσχέδιο) που έχει γεννηθεί λχ το 2008 στο εξωτερικό, χάνει το δικαίωμα εγγραφής στου ειδικούς εκλογικούς καταλόγους, γιατί παρόλο που θα έχει λιγότερα από 35 χρόνια παραμονής στο εξωτερικό θα υπολείπεται των δυο ετών υποχρεωτικής παραμονής στην Ελλάδα.
Ο φόβος συγκεκριμένων κομμάτων ότι θα κινητοποιηθούνστρατιές ψηφοφόρων είτε στις εθνικές είτε στις ευρωεκλογές δεν έχει απολύτως καμία βάση.Με το νομοσχέδιο αυτό η Βουλή και μάλιστα ομόφωνα (οι όποιες διαφωνίες απαιτούν ακόμη πιο αυστηρές διαδικασίες) στέλνει ένα σαφές μήνυμα στις νέες Ελληνίδες και στους νέους Έλληνες ότι αμφισβητεί την ελληνικότητά τους.
Μάλιστα, τη στιγμή που γύρω μας και στις χώρες που ζούμε, όλα τα υπόλοιπα κράτη κάνουν ότι μπορούν μέσω μιας εθνικής πολιτικής και μέσω της διπλωματικής οδού να συνδέσουν τους πολίτες τους που ζουν στο εξωτερικό με την Πατρίδα τους.
Ακόμη και η στράτευση δεν αποτελεί σοβαρό κριτήριο καθώς, όπως οφείλετε να γνωρίζετε, η θητείαείναι 3μηνη. Άρα ακόμα και αυτόν τον νέο που έχει υπηρετήσει στο στράτευμα αλλά δεν έχει π.χ. σπουδάσει στην Ελλάδα εσείς επιλέγετε να τον αποκλείσετε από τη συγκεκριμένη διευκόλυνση.
Είναι αρκετά προσβλητικός ο περιορισμός σε τριακοπενταετή παραμονή στο Εξωτερικό και δεν χρειάζεται και η διετία για να διαφανεί η πρόθεση να αποκλειστούν όσο γίνεται περισσότεροι εκλογείς.
Μην εκπλαγείτε όταν διαπιστώσετε ότι αυτοί οι περιορισμοί θα αποτελέσουν εκλογικά μπούμερανγκ για κόμματα που επιμένουν σε αυτούς και όχι γιατί θα τα καταψηφίσουν οι ψηφοφόροι για τιμωρία αλλά επειδή αποκλείουν καταρχήν τους δικούς τους, παραδοσιακούς, ψηφοφόρους.
Πιστεύουμε βαθιά, γιατί συνομιλούμε με τους συμπατριώτες μας στο εξωτερικού και με τους θεσμικούς εκπροσώπους τους, ότι το νομοσχέδιο που ομόφωνα και πανηγυρικά θα ψηφίσετε τις επόμενες μέρες, θα αφήσει αδιάφορη τη συντριπτική πλειοψηφία του Ελληνισμού της διασποράςμε ότι αυτό συνεπάγεται.
Με εκτίμηση
Κώστας Τάτσης
Πρόεδρος του «Δορυφόρου»(Συλλόγου για την προώθηση του διαλόγου μεταξύ των νέων της Ευρώπης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.