Στην αναγνώριση της Εκκλησίας της Βόρειας Μακεδονίας ως «Εκκλησία Οχρίδας» από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλως κ.κ. Βαρθολομαίο αναφέρεται άρθρο της εφ/δας Tagespost –με υπογραφή του Stephan Baier- σχολιάζοντας ότι η διαμάχη στους κόλπους της Ορθοδοξίας μεταξύ Κωνσταντινούπολης και Μόσχας για την Ουκρανία έχει οδηγήσει την παγκόσμια Ορθοδοξία σε μια επικίνδυνη δυναμική διχασμού και με αυτή την απόφαση της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου περί αποδοχής σε ευχαριστιακή κοινωνία της ιεραρχίας, του κλήρου και λαού υπό τον σκοπιανό Αρχιεπίσκοπο κ. Στέφανο, προκειμένου να θεραπευτεί η πληγή του σχίσματος, τίθεται τέλος στο σχίσμα των Ορθοδόξων της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας -που είχε αποσπαστεί από το Βελιγράδι- μετά από δεκαετίες αντίστασης εκ μέρους της Ελληνορθόδοξης και Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Στο άρθρο διευκρινίζεται ότι σε αντίθεση με την περίπτωση της Ουκρανίας, στην εν λόγω απόφαση της Συνόδου δεν γίνεται αναφορά σε «αυτοκεφαλία», ούτε καν σε αυτονομία, προφανώς «ως παραχώρηση προς τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία», σύμφωνα με τον αρθρογράφο, ο οποίος προσθέτει ότι κατά πάσα πιθανότητα η ονομασία «Εκκλησία της Οχρίδας» της άρτι αναγνωρισθείσας Εκκλησίας -αντί για «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία»- αποτελεί αντίστοιχη παραχώρηση προς την Ελληνορθόδοξη Εκκλησία, καθώς το ζήτημα του ονόματος „Μακεδονία“ δεν έχει μόνο πολιτική διάσταση, «αλλά συναντά και ορθόδοξες ευαισθησίες» και τα παράγωγα του «Μακεδονία» δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται ούτε στην εκκλησία.
Επισημαίνοντας ότι ο Πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας Dimitar Kovacevski εξέφρασε την ικανοποίησή του για την απόφαση λέγοντας ότι «η Ορθόδοξη Εκκλησία μας ευρίσκεται πλέον σε κοινωνία με όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες και η σημερινή ημέρα είναι ιστορική μετά από επτά δεκαετίες πλήρους απομόνωσης», το δημοσίευμα αναφέρει εν συνεχεία ότι, σύμφωνα με τον Αρχιεπίσκοπο Στέφανο, χάρη στη συμφωνία των Πρεσπών «με την οποία διευθετήθηκε η διαφωνία για το όνομα του κράτους και βρέθηκε ο συμβιβασμός „Βόρεια Μακεδονία“», είχε αρθεί ένα εμπόδιο, εννοώντας τις ελληνικές επιφυλάξεις.
Σύμφωνα με δήλωση του Πατριάρχη Προφύριου στην εφ/δα, η Σύνοδος της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας αποφάσισε να αρχίσει διάλογο με τους σχισματικούς και θα ήταν καλό να αποκατασταθεί αυτή η σχισματική ομάδα και να επιτευχθεί η ενότητα, σημειώνει ο Stephan Baier, προσθέτοντας, μεταξύ άλλων, ότι η άρση του σχίσματος από το Οικουμενικό Πατριαρχείο θα μπορούσε να είναι ένα πρώτο βήμα προς μια αυτοκέφαλη ή τουλάχιστον αυτόνομη εκκλησία. Παραθέτει, μάλιστα, σχετικό σχολιασμό από τον ελληνορθόδοξο θεολόγο Γρηγόριο Λαρεντζάκη στην «Tagespost», ο οποίος εκτιμά ότι το σχίσμα ήταν μια «ανοιχτή πληγή» που ήθελε να θεραπεύσει ο Βαρθολομαίος για ποιμαντικούς λόγους και η ενέργεια αυτή δεν ήταν επιπόλαια, αλλά μία μεσολάβηση μεταξύ Σκοπίων και Βελιγραδίου που έδωσε στο Σερβικό Πατριαρχείο την ευκαιρία να επιλύσει το θέμα ειρηνικά. Παραμένει, παρόλα αυτά, ασαφές εάν αυτή η Εκκλησία κάποια στιγμή θα αναγνωριστεί επίσης ως αυτοκέφαλη ή τουλάχιστον ως αυτόνομη: Εάν βρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή λύση μεταξύ Βελιγραδίου και Σκοπίων, θα στείλει επίσης ένα ισχυρό μήνυμα σε όλες τις αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, αλλά αν δεν συμβεί κάτι τέτοιο, τότε η Κωνσταντινούπολη πρέπει να αποφασίσει και να παραχωρήσει σε αυτήν την Εκκλησία αυτό που είναι δικαίωμά της, καταλήγει ο κ. Λαρεντζάκης.
Στο άρθρο διευκρινίζεται ότι σε αντίθεση με την περίπτωση της Ουκρανίας, στην εν λόγω απόφαση της Συνόδου δεν γίνεται αναφορά σε «αυτοκεφαλία», ούτε καν σε αυτονομία, προφανώς «ως παραχώρηση προς τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία», σύμφωνα με τον αρθρογράφο, ο οποίος προσθέτει ότι κατά πάσα πιθανότητα η ονομασία «Εκκλησία της Οχρίδας» της άρτι αναγνωρισθείσας Εκκλησίας -αντί για «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία»- αποτελεί αντίστοιχη παραχώρηση προς την Ελληνορθόδοξη Εκκλησία, καθώς το ζήτημα του ονόματος „Μακεδονία“ δεν έχει μόνο πολιτική διάσταση, «αλλά συναντά και ορθόδοξες ευαισθησίες» και τα παράγωγα του «Μακεδονία» δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται ούτε στην εκκλησία.
Επισημαίνοντας ότι ο Πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας Dimitar Kovacevski εξέφρασε την ικανοποίησή του για την απόφαση λέγοντας ότι «η Ορθόδοξη Εκκλησία μας ευρίσκεται πλέον σε κοινωνία με όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες και η σημερινή ημέρα είναι ιστορική μετά από επτά δεκαετίες πλήρους απομόνωσης», το δημοσίευμα αναφέρει εν συνεχεία ότι, σύμφωνα με τον Αρχιεπίσκοπο Στέφανο, χάρη στη συμφωνία των Πρεσπών «με την οποία διευθετήθηκε η διαφωνία για το όνομα του κράτους και βρέθηκε ο συμβιβασμός „Βόρεια Μακεδονία“», είχε αρθεί ένα εμπόδιο, εννοώντας τις ελληνικές επιφυλάξεις.
Σύμφωνα με δήλωση του Πατριάρχη Προφύριου στην εφ/δα, η Σύνοδος της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας αποφάσισε να αρχίσει διάλογο με τους σχισματικούς και θα ήταν καλό να αποκατασταθεί αυτή η σχισματική ομάδα και να επιτευχθεί η ενότητα, σημειώνει ο Stephan Baier, προσθέτοντας, μεταξύ άλλων, ότι η άρση του σχίσματος από το Οικουμενικό Πατριαρχείο θα μπορούσε να είναι ένα πρώτο βήμα προς μια αυτοκέφαλη ή τουλάχιστον αυτόνομη εκκλησία. Παραθέτει, μάλιστα, σχετικό σχολιασμό από τον ελληνορθόδοξο θεολόγο Γρηγόριο Λαρεντζάκη στην «Tagespost», ο οποίος εκτιμά ότι το σχίσμα ήταν μια «ανοιχτή πληγή» που ήθελε να θεραπεύσει ο Βαρθολομαίος για ποιμαντικούς λόγους και η ενέργεια αυτή δεν ήταν επιπόλαια, αλλά μία μεσολάβηση μεταξύ Σκοπίων και Βελιγραδίου που έδωσε στο Σερβικό Πατριαρχείο την ευκαιρία να επιλύσει το θέμα ειρηνικά. Παραμένει, παρόλα αυτά, ασαφές εάν αυτή η Εκκλησία κάποια στιγμή θα αναγνωριστεί επίσης ως αυτοκέφαλη ή τουλάχιστον ως αυτόνομη: Εάν βρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή λύση μεταξύ Βελιγραδίου και Σκοπίων, θα στείλει επίσης ένα ισχυρό μήνυμα σε όλες τις αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, αλλά αν δεν συμβεί κάτι τέτοιο, τότε η Κωνσταντινούπολη πρέπει να αποφασίσει και να παραχωρήσει σε αυτήν την Εκκλησία αυτό που είναι δικαίωμά της, καταλήγει ο κ. Λαρεντζάκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.